שאל את הרב

התורה שבעל פה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 23/07/24 14:10 יז בתמוז התשפד

שאלה

שמתי לב שיש לי קושי אמוני-הבנתי עם התורה שבעל פה.

אחת הטענות המרכזיות בעדה, היא ההסמכה של הרבנים בתורה במצוות ״ועשית ככל אשר יורוך״ אבל כשאר קוראים את הפרשה מההתחלה מבינים שמדובר ב2 אנשים שיש להם דין ודברים בניהם והולכים לבורר, שופט שיהיה בימים ההם ועושים משפט צדק. בגלל זה המצווה ״ועשית ככל אשר יורוך״ להקשיב לרשות השופטת על מנת להסדיר חוק וסדר. בהמשך לחוקי התורה למשפט צדק, ואפילו מוזכר בתורה שבעל פה המעלה של מלכות, אפילו של גויים.

כך שאין לזה קשר להסמכת רבנים לקביעת להלכות חדשות.

עוד טענה נפוצה היא ״בלעדי התורה שבע״פ אי אפשר לקיים את התורה״ שהיא גם טענה קצת רעועה. נקח דוגמא של חוזה שכתוב שבאחת מההוראות מורה לכתוב מסמך. אבל בחוזה לא כתוב באיזה פלטפורמה ייכתב המסמך וורד או דוקס באיזה פונט וגודל הכתב. ולכן, יש עוד חוזה נוסף שניתן בעל פה, שהוא מצורף לחוזה הכתוב. מה שיותר הגיוני זה, שזה פשוט לא משנה היה למחבר החוזה מה יהיה סוג הפונט , הגודל ובאיזה פלטפורמה ייכתב.

אני רואה בזה קצת אבסורד שהטענות בהצדקת התורה שבעל פה בדרך כלל יהיו מתוך התורה שבעל פה. ולדעתי, יש כאן עיניין של ״לא תוסיפו ולא תגרעו״, בידיוק על זה. מה גם שנכתב מראש שאין צורך במתווכים ופרשנויות כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא-נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא. לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר, מִי יַעֲלֶה-לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה. וְלֹא-מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא לֵאמֹר, מִי יַעֲבָר-לָנוּ אֶל-עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ, וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה. כִּי-קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד, בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ, לַעֲשֹׂתוֹ." (דברים פרק ל')

על פי הפשט של הפסוק התורה היא של כולם, היא פשוטה ומובנת לכל, וזה סותר את כל האידיאולוגיה הרבנית.

תשובה

שלום וברכה

אינני מבין כלל את השאלה.

בפרשה בכלל לא כתוב על שני אנשים.

בפרשה כתוב בספקות בכל הנושאים ההלכתיים:

ח

כִּ֣י יִפָּלֵא֩ מִמְּךָ֨ דָבָ֜ר לַמִּשְׁפָּ֗ט בֵּֽין־דָּ֨ם ׀ לְדָ֜ם בֵּֽין־דִּ֣ין לְדִ֗ין וּבֵ֥ין נֶ֙גַע֙ לָנֶ֔גַע דִּבְרֵ֥י רִיבֹ֖ת בִּשְׁעָרֶ֑יךָ וְקַמְתָּ֣ וְעָלִ֔יתָ אֶ֨ל־הַמָּק֔וֹם אֲשֶׁ֥ר יִבְחַ֛ר יְהֹוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ בּֽוֹ׃

ט

וּבָאתָ֗ אֶל־הַכֹּהֲנִים֙ הַלְוִיִּ֔ם וְאֶ֨ל־הַשֹּׁפֵ֔ט אֲשֶׁ֥ר יִהְיֶ֖ה בַּיָּמִ֣ים הָהֵ֑ם וְדָרַשְׁתָּ֙ וְהִגִּ֣ידוּ לְךָ֔ אֵ֖ת דְּבַ֥ר הַמִּשְׁפָּֽט׃

י

וְעָשִׂ֗יתָ עַל־פִּ֤י הַדָּבָר֙ אֲשֶׁ֣ר יַגִּ֣ידֽוּ לְךָ֔ מִן־הַמָּק֣וֹם הַה֔וּא אֲשֶׁ֖ר יִבְחַ֣ר יְהֹוָ֑ה וְשָׁמַרְתָּ֣ לַעֲשׂ֔וֹת כְּכֹ֖ל אֲשֶׁ֥ר יוֹרֽוּךָ׃

יא

עַל־פִּ֨י הַתּוֹרָ֜ה אֲשֶׁ֣ר יוֹר֗וּךָ וְעַל־הַמִּשְׁפָּ֛ט אֲשֶׁר־יֹאמְר֥וּ לְךָ֖ תַּעֲשֶׂ֑ה לֹ֣א תָס֗וּר מִן־הַדָּבָ֛ר אֲשֶׁר־יַגִּ֥ידֽוּ לְךָ֖ יָמִ֥ין וּשְׂמֹֽאל׃

האם זה לא סותר את כל ההנחה שבשאלה ?

כל טוב

כתבות נוספות