שאל את הרב

סגנון לבוש

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 11/07/24 07:36 ה בתמוז התשפד

שאלה

האם יש עניין שחייב להתלבש באופן שמתאים לסביבה? אני מרגיש שזה חונק אותי כשאנשים רוצים שאהיה כמוהם ושלא אלך עם הסטייל שלי.

יש בעיה בכלל בסגנון לבוש צבעוני?

תשובה

שלום וברכה

לפני כמה שנים פרסמתי את הדברים הבאים בגיליון פרשת השבוע "שבתון" (אני מביא רק את החלק הרלוונטי):

יש משהו מאוד מתעתע בבגדיו של אדם. אפשר שהתעתוע הזה מוטמע בשמו של הבגד, המזכיר בגידה. שכן, הבגדים מהווים עוד כיסוי למהותו האמתית של אדם, והוא עלול להציג מצג שווא. בסיפורי חסידים מופיעים פעמים מעשים מרתקים על גלות שהיו עושים אלה שביקשו את תיקון נפשם, והיו מגיעים לבושים כפשוטי העם למקומות שאיש לא הכירם, והבגדים היו חלק בלתי נפרד מהסתרת מהותם האמתית. מנגד, גנדרנים רבים מתעטרים ב'איצטלא דרבנן', ובגדיהם בוגדים בכך שהם שותפים בהטעיה. ישנה אפילו דעה בדברי חז"ל הטוענת שתלמידי חכמים שבבבל מצוינים בלבושם בגלל שאינם בני תורה.

ואף על פי כן, מאז סיפור גם עדן אנו מתלבשים, והלבוש הוא חלק מההופעה האנושית. אפשר שאין אנו מסוגלים עוד לעמוד בישירות של מהותנו, ואנו צריכים מתווכים וחוצצים. ומשעה שהבגד הוא חלק מהופעתנו – הוא בעל משמעות. לעתים הוא חלק מהצהרה על מי שאנו מבקשים להיות, או סימון השתייכותנו לקבוצה מסוימת. זו, לדוגמה, משמעותה של הכיפה – כאמור אפשר שיש בה בגידה, ומתחתיה ישנה אישיות דתית חלולה, או להפך – שגם בלעדיה ישנם חיים יהודיים עמוקים, אולם היא משמשת כעיצוב קבוצתי חיצוני של יראי ה', ויש לה תפקיד.

לעתים הבגד משמש ככלי העיקרי ליחסנו לגוף: כשהוא צנוע הוא מסתיר ושומר על ביטוי אינטימיות וקדושה, וכשהוא מערטל הוא מבטא את ההפך. גם כאן, אפשר שיש בדברים הטעיה, שכן ניתן להיות פרוץ מאוד בבגדים צנועים, ומנגד לבטא צניעות וענווה בבגדים הפוכים. אף על פי כן, משעה שהבגדים מהווים הצהרה וביטוי אישיותי, יש בצניעות הלבוש אמירה רוחנית עמוקה.

ואפשר לראות בבגד גם תנועה מושכת ויוצרת. אפשר שיש בו מרמה מסוימת, ומרמה זו מסוכנת מאוד לדמותו של האדם, אך "אחרי הפעולות נמשכים הלבבות", והוא יכול ליצור תנועה פנימית, כמובן – רק מתוך הכרה שמדובר במציאות שהיא אכן כזו. זו בין השאר תפקידה של הציצית, שהיא בגד שנועד להזכיר את חובת העשייה של כל המצוות, והיא מיועדת למשוך קדימה את הלובש אותה...".

מה ניתן להסיק מכך ביחד לשאלתך ?

מותר לאדם ללבוש בגדים שהוא חפץ בהם. זו נקודת המוצא.

על בסיס זה צריך לזכור כי הבגדים שלנו משדרים דבר מה, ויוצרים דבר מה. לא רק מבטאים את מה שאנו רוצים.

ועל כן, צריך להכניס למערכת השיקולים ביחס לבגדים מה אנחנו מבקשים גם לומר דרכם, וזה כמובן גם קשור לחברה בה אנו חיים.

וכשבוחנים את הכל ביחד מוצאים את הדרך ללבוש בגדים כרצונך, כולל כמובן לבוש צבעוני, ובד בבד לשקול גם מה אומרים דרך הלבוש שלובשים.

כל טוב ושמחה

כתבות נוספות