שאל את הרב

ביקורת המקרא והדת

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 21/06/24 09:56 טו בסיון התשפד

שאלה

שלום,

קודם כל תודה על האפשרות לשלוח באתר שאלות.

השאלות לא קלות במיוחד לאדם דתי.

השאלה שלי תעסוק באי מציאת הסבר שמקשר בין דת ותורת האבולוצייה,ואי התערבות של גורם חיצוני באיבולוצייה עצמה.

אכתוב בקצרה על התאורייה.

צ'ארלס דרווין,אחד ההוגים והמדענים המפורסמים פרסם במאה ה-19 את תאוריית האבולוצייה.

עברו הרבה מאוד דעות וביקורת על פרסום התאורייה בזמנו,בנוסף לעובדה שלדרווין לא היו כלים בזמנו שאיפשרו לו להציג את כל הממצאים שיש לנו היום.

היום התאורייה התגבשה יותר וישנם עדיין הסברים שונים בתוך האבולוציה עצמה,עם זאת,התאוריה עצמה מתקבלת כעובדה.

הצליחו להראות שהתאוריה אכן מתקיימת בצורות חיים בעלי אורך חיים קצר משל בני אדם.

התאורייה בעצם מראה שכל מה שאנחנו קוראים לו חיים,העיצוב והיופי שבטבע,תוצאה של תהליך של שינוי מאוד ארוך לאורך זמן.

התאורייה טוענת שבעצם לא היה וגם לא היה צריך משהו שיתערב בטבע כדי שתהליך האבולוציה יקרה.

בהינתן המידע הנל,השאלות שלי:

1.מה זה אומר על הסיפור המקראי?

מה זה אומר על הסיפור של אדם וחווה?מה זה אומר על הסיפור של קין והבל?

תאוריית האבולוצייה אומרת שבעצם לא היו קיימים אדם וחווה.

אני מכיר פרשנות שתחילת האנושות היא לא בדיוק מה שהאדם קורא בסיפור הבריאה בבראשית.

לאלו שטוענים ככה,הסיפור,על פי פרשנות ממילון אנגלי נקרא "פייבל" fable-סיפור קצר,לעיתים מערב בעלי חיים מדברים,מעביר מסר מוסרי.

אבל אם בעצם מגני הדת והמקרא טוענים שהסיפור הוא רק סיפור שבא לספר משהו וללמד את הקוראים,ואין וודאות אם הוא קרה או לא,

אז איך ניתן להסתמך על זה שפרשנות הסיפור היא נכונה אם לא ידוע מה בעצם קרה אם בכלל קרה?

גם זה שם את דמותו של אלוהים במקום במצב מאוד מוזר בעייני,אלוהים מספר למשה שהוא מדבר עם דמויות שלא היו ולא נבראו?אז איך ולמה לא הייתה פרשנות לסיפור כזה מלכתחילה?

הכוונה שלפי מה שאני מבין,כרגע,הסיפור יושב על כל הכסאות ,גם תורת האבולוצייה מתאימה לסיפור (מדבריו של הרב קוק שטען שהאבולוציה כן מתאימה) וגם יכול להיות שאדם וחווה היו קיימים ויכול להיות שגם לא.

יש בעיה נוספת בעיניי בסיפור של אדם וחווה והאבולוצייה.

בעבר הלא רחוק רוב אנשים שקראו את התנך,בין אם היו יהודים או נוצרים,האמינו לכתוב בטקסט כמו שכתוב,אף אחד לא נתן פרשנות וגם אף פרשנות לא הייתה מוזכרת לפני כן.בתקופה שלפני תורת האבולוציה,רוב האנשים כולל המדענים,האמינו שהאנושות התפתחה מאדם וחווה והחלה את דרכה לפני כמה אלפי שנים.

והיום ידוע שזה לא נכון (לפחות לפי גישת המדע),אז מה זה אומר על כותבי הדת מלכתחילה והפרשנות הקבועה (שלא הייתה בעצם) והסיפור של אדם וחווה?

2. ממצאים/ארכיאולוגייה.אחלק לשני שאלות.

1.בהינתן המידע למעלה,מה כל זה אומר על הסיפור של המבול של נוח?

אני אחלק את השאלה לשני ההנחות שלפי אחת המבול היה מקומי ולפי השניה המבול היה עולמי.

דבר ראשון ידוע לנו על צורות חיים שונות כמו למשל דינוזאורים,ידוע לנו על פרימטים,צורות מעבר של האדם המודני.

אם נלך לפי הסיפור (שידוע לי שפחות נפוץ היום) שהעולם נוצר לפני פחות מששת אלפים שנה אז איפה בדיוק כל האבולוצייה הדינוזאורים וצורות המעבר של האדם המודרני התפתחו?

ואם נלך עם הסיפור המודרני שכל אירועי התנך התרחשו אחרי האדם הראשון ש"נוצר" כביכול לפני 5,782 שנה,

ובהינתן שהסיפור של נוח והמבול בכל מקרה קרה,ובין אם נתייחס לשתי הואריאציות של הסיפור,

בין אם זאת הואריאצייה של מבול מקומי או מבול עולמי שהציף את כל העולם,

אז שתי שאלות.

אם מדובר במבול עולמי,איך זה שאין משהו שקוטע את הרצף ההיסטורי של החיים בסין או בהודו למשל?

ומאיפה מגיע השוני הגזעי בין האנשים?במיוחד אם יוצא שכולם צאצאים של נוח.

במידה ונתייחס לתאוריית המבול המקומי במספוטומיה,

גם בתאוריית המבול המקומי יש את אותן הבעיות עם תיארוך הגעת המתיישבים הראשונים למספוטומיה והסיפור על המבול,בנוסף להיעדר בממצאים שיכולים לאמת שאכן כך קרה.

אשתף קישור:

https://ncse.ngo/flood-mesopotamian-archaeological-evidence

**(אסכם חלק מדברי התגלית,

נמצאה אינדיקציה למבול בשני אתרים שנקראו במספוטמיה "אור" "וקיש".החוקרים קישרו את ממצאי המבול הנל לבין סיפורו של נוח.

עם זאת,לפי דברי החוקרים הממצאים לא יכולים לאמת שהמבול באתרים היה הרסני כמו שתואר במקרא בנוסף על היעדר ממצאים מהאזור לטעון כך,וזאת בלי כל ממצאים שיכולים לתת אינדיקציה שהיה מבול מקומי והרסני שקרה במרחב גדול יותר במספטומיה.)

השאלה היא האם יש איזושהי אינדיקצייה למשהו שיכול להסתדר עם ההגיון שהסיפור אכן קרה או שהוא בא רק לשרת כמתווך לפרשנות נוספת?

3.דמיון בין המקרא ותרבויות אחרות במספוטומיה.

אתייחס לכמה דוגמאות בלבד:

-חזרה על סיפור המבול בכמה תרבויות קדומות קודמות למקרא עם נרטיב דומה אך לא זהה,עם דמויות שונות.(העולם היה חוטא,הכעיס את הבורא,והשמדה של העם החוטא).

למשל:סיפור המלך השומרי האחרון שמייחסים לתקופת טרום המבול "זיאוסודרה",ממיתולוגיית סיפור המבול השומרית,

וההקבלות בין עלילות גילגמש לסיפור המקראי על סיפור המבול,.

(ההקבלות:ישנה החלטה אלוהית להביא מבול כדי להשחית כל על פני הארץ, לאפשר לאדם אחד לבנות תיבה ולהינצל, תוך שהוא מציל נבחרים מכל המינים. \תיאור שילוח העורב והיונה, וכן הקרבת קורבנות לאחר ההצלה.)

-דמיון מעמיק בין חוקי חרומבי וחוקים אחרים בתרבויות

השאלה היא על הדמיון בין המקרא לתרבויות האחרות במספוטומיה,הקרבה הגאורגרפית בין התרבויות במספוטומיה,הסדר הכרונולוגי בין התרבויות שקדם למקרא (למשל חוקי חרומבי ועלילות גלגמש).

בכל זאת איך אפשר להסביר את הדמיון הנל?

תודה ענקית על זמנך!

תשובה

שלום וברכה

אל תצטער שיש שאלות קשות.

הן מהוות הזדמנות.

אבל יש לעבוד קשה. אני מפנה אותך לחלק מהמקורות בהם אני חי:

לפני שנים רבות הוצאנו קובץ מסודר של מאמרים בנושאים אלה.

אשמח מאוד שתקרא אותם: https://www.pardes.co.il/?id=showbook&catnum=978-1-61838-314-3

ובתוכו את מאמרי:

https://bit.ly/3kwmRqk

ובאופן עקרוני, אני מאוד קרוב לדברי הרב קוק זצ"ל בנושאים אלה:

"... והתורה ודאי סתמה במעשה בראשית, ודברה ברמיזות ומשלים, שהרי הכל יודעים שמעשה בראשית הם מכלל סתרי תורה, ואם היו כל הדברים רק פשוטם איזה סתר יש כאן, וכבר אמרו במדרש "להגיד כח מעשה בראשית לבו"ד א"א, לפיכך סתם הכתוב בראשית ברא אלקים". והעיקר היא הידיעה העולה מכל הענין לדעת ד', וחיי המוסר האמיתי, והקב"ה נותן במשקל אפילו הרוח שחל על הנביאים, הוא צמצם שדוקא כשיכנסו הדברים הגדולים שבאלה הענינים באלה הציורים יוכלו בנ"א לשאוב מהם, עם כל השתדלותם, את כל היותר מועיל ונשגב להם...",

לאמור: אנחנו לא לומדים תורה בעיניים עצומות, כי אם בעיניים פקוחות לרווחה.

ואם תיאוריית האבולוציה, בדרך זו או אחרת, התאמתה אצלנו – אזי אנו קוראים את התורה בעיניים פקוחות לרווחה, ומבינים כי היא לא באה לספר לנו בתחילתה על גיאולוגיה ולא על היסטוריה.

העובדה שפרשנות התורה עוברת תמורות לא התחילה באבולוציה. דוגמה הרבה יותר בולטת לכך נמצאת בדברי הראשונים לאחר שנפגשו עם האריסטוטליזם. בספרי החדש - ישרים דברי ה' – כתבתי על כך רבות, ואפשר לראות באריכות את הדברים כאן:

אני לא מתרשם ממצאים ארכיאולוגיים.

לא מהממצאים, ועוד יותר לא מהפרשנות שלהם.

זו תיאוריה. טובה יותר. טובה פחות.

ובד בבד, איני יודע מה אירע במבול.

אני גם לא רואה שום בעיה בדמיון בין המקרא ותרבויות אחרות.

וגם כאן, דבריו מרחיקי הלכת של הרב קוק ב"אדר היקר" נראים לי מאוד מאוד:

"...וכן כשבאה האשורולוגיא לעולם, ונקפה את הלבבות, בדמיונים שמצאה, לפי השערותיה הפורחות-באויר, בין תורתנו הקדושה לדברים שבכתבי-היתדות בדעות במוסר ובמעשים. האם הנקיפה הזאת יש לה מוסד שכלי אפילו במעט, וכי אין זה דבר מפורסם שהיה בין הראשונים יודעי דעת אלהים, נביאים, וגדולי הרוח, מתושלח, חנוך, שם ועבר וכיו"ב, וכי אפשר הוא שלא פעלו כלום על בני דורם אף-על-פי שלא הוכרה פעולתם כפעולתו הגדולה של "איתן האזרחי" אברהם אבינו ע"ה, ואיך אפשר שלא יהיה שום רושם כלל בדורותם מהשפעותיהם, והלא הם מוכרחים להיות דומים לעניני תורה. ובענין דימוי המעשים הלא כבר מימות הרמב"ם, ולפניו בדברי חז"ל, מפורסם הדבר שהנבואה מתנהגת עם טבעו של אדם, כי טבעו ונטייתו היא צריכה להתעלות עפ"י ההדרכה האלהית, ש"לא נתנו המצוות אלא לצרף בהן את הבריות". ע"כ כל הדברים שמצד החנוך שקודם למתן תורה מצאו מקום באומה דבעולם, אם רק היה להם יסוד מוסרי, והיה אפשר להעלותם למעלה מוסרית נצחית ומתפתחת, השאירתם התורה האלהית. ובהשקפה יותר בהירה הוא היסוד הנאמן לההכרה התרבותית הטובה הנמצאת בעמק טבע האדם, באופן ש"זה ספר תולדות אדם" הוא כלל כל התורה כולה, ושהוא עוד כלל יותר גדול מהכלל של "ואהבת לרעך כמוך" שכדברי רבי עקיבא".

שיעור על הפיסקה הזו אפשר למצוא כאן:

והתחלנו מסע.

כל טוב

כתבות נוספות