שאל את הרב

OCD וחזרה בתשובה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 14/06/24 04:32 ח בסיון התשפד

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני חוזר בתשובה ולצערי מרגיש שהתהליך קשה, לפי אשתי (דתייה מבית) אני מאוד מקצין. האמת שאני מבין אותה, מצד שני, אני רואה תשובות באינטרנט לכל מיני דברים ומתנהל על פי הן.

כמה דוגמאות:

1. אני יודע שאם יש ספק נזקק לנקביו לפני תפילה, אז אמורים ללכת לנוחיות קודם התפילה. הבעיה היא שאני ממילא נדרש הרבה לשירותים ככה שיוצא שהרבה פעמים לפני תפילה או ברכה אני הולך לנוחיות.

האם קיימת אפשרות שלא ללכת, אלא רק אם אני ממש מרגיש שאני חייב? זה יוצר לי בעיות גם בבית הכנסת לדוגמא בין מנחה לערבית שאני יוצא באמצע התפילה (מה שגם לא נעים שמרגיש שאני כל כך הרבה פעמים עושה את זה מול כולם)

2. אני כל הזמן בכל מקום גם בבית שלי גם בבתי כנסת מרובים חש בריחות לא נעימים, ניתן לומר זה קורה כמעט תמיד, ניסיתי 3 בתי כנסת בסביבתי, בית כנסת אצל ההורים של אשתי, ומקומות מזדמנים שאני מגיע אליהם.

בכולם, סביבי מתפללים ללא הפרעה, כשאני שואל אנשים הם לרוב אומרים שהם לא מרגישים כלום. אני מנסה כל מיני "טריקים" להתגבר, בבית אני מפזר בושם או עובר מקום, אלא שהבושם מתאדה מהר, מה שגורם לי לפזר עוד, עד שלבסוף נהיה ריח לא נעים מעודף בישום, או שאני מתחיל לטייל בכל הבית. אני לא כל כך יודע מה לעשות.

אלה רק דוגמאות, יש כל מיני דברים נוספים, לסדר תפילין כראוי עם כל ההקפדות שיהיה מרווח 2 אצבעות, לא יתהפכו, שהרצועות לא יעלו אחת על השנייה וכו גורמים לי להניח תפילין מספר פעמים.

אני לא מזלזל בכל ההוראות, בדקתי הכל כי רציתי לעשות טוב, נראה שההקפדה על הכל + הספקות אם עשיתי טוב, שמא שכחתי לבדוק אחת מהן ואז מניח שוב תפילין מקשות עלי מאוד מאוד.

רציתי לקבל כלי הלכתיים פרקטים.

נתקלתי במונח ספק ספיקא. אם הרב יוכל להסביר אותו במילים / דוגמא פשוטה אשמח. קיוויתי שאולי אפשר ככה להגביל את הנחת התפילין לכל היותר לפעמיים.

קיוויתי גם שאולי זה יכול לעזור עם הריחות, כלומר ספק שהריח באמת דורש אי תפילה וספק שהבושם (2 השפרצות, לא יותר) לא עוזר.

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

וברוך הבא.

כרקע לתשובה, אשמח אם תקרא את המאמר על כפיתיות והלכה: https://bit.ly/4b4IqCD.

עמדת פוסקים רבים ביחס לOCD היא שמי שנושא עימו את התסמונת הזו רשאי שלא לעשות הרבה דברים, כדי שלא להסתבך נפשית במפגש שבין הלכה ובין עולמו.

על כן, אין אתה צריך ללכת לשרותים בגלל ספק שרותים.

וכאשר מדובר בריח לא נעים – זה לא פוסל את תפילתך, ואינך חייב להתייחס לזה.

ותפילין בודקים פעם אחת כאשר מניחים אותם, ולא מניחים יותר מפעם אחת.

וכך לא הופכים את ההלכה לסיוט, כי אם מקיימים אותה בדרך ראויה.

ספיק ספיקא הוא ספק על ספק.

כלומר: שיש לאדם ספק האם ספק מסוים היה קיים.

כגון: אדם מסתפק אם נפל בכלל חלב לתוך הסיר הבשרי שהוא מבשל – זה ספק אחד.

אולם גם אם נפל – אפשר שלא היה בו כשיעור שאוסר את התבשיל.

ואם כן, יש ספיק ספיקא: ספק נפל ספק לא נפל, ואם נפל – ספק כשיעור ספק לא כשיעור.

כל טוב ושמחה

כתבות נוספות