שאל את הרב

הורה מתעלל

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 14/06/24 04:45 ח בסיון התשפד

שאלה

שלום,

האם ילד להורה (אב או אם או שניהם) שפגע בו מינית חייב באיזשהו משהו כלפיו או שיכול לראות את האבא / אמא / שניהם כסתם אנשים מהרחוב שהוא בכלל לא מכיר, כלומר - אין שום דבר שחייב כלפיהם מכל סוג שהוא?

וגם אחרי שהוא / היא / שניהם מתים, האם זה בסדר שהילד לא חייב שום דבר משום סוג (לויה, שבעה, קדיש, מנהגי אבלות וכל דבר אחר מכל סוג)?

ניסוח אחר של השאלה: אדם לא חייב שום דבר כלפי מישהו זר ממדינה זרה שהוא בכלל לא מכיר. הוא לא חייב לכבד אותו, לא חייב לירוא ממנו, לא חייב לעזור לו עם משהו או כל דבר אחר. גם בחייו של הזר וגם אחרי שהזר מת - הוא לא חייב כלום כלפיו.

אז האם זה בסדר שילד לאבא / אמא / שניהם שפגעו בו מינית אז האבא / אמא / שניהם יהיו כמו זר שהוא לא חייב בשום דבר משום סוג כלפיהם, לא כשהם חיים ולא אחרי שהם מתים?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

אוי...

ההלכה לא התירה להורים להתעלל בילדיהם. מצוות כיבוד אב ואם אינה הופכת את ההורים לשליטים על ילדיהם, וכשהם אינם נוהגים כשורה – אין שום חובה לכבדם.

אמנם, אין לבזות אותם, אולם אין חובה לכבד את מי שפוגע בנו.

נהוג שאחרי מותם כן מקיימים את דיני האבלות, כיוון שהיו גם רגעי חסד וטוב, ומעבר לזה – ישנה חשיבות בעצם היחס שבין הדורות. אם מדובר בנזק נפשי עמוק שהצאצאים חשים אם תוטל עליהם חובה לעשות כך – הם פטורים.

כשמדובר בפגיעה מינית – נראה שאכן כך הוא הדבר, אולם צריך זהירות.

כל טוב ושלא נדע.

ואם יש צורך בהרחבה – אנא שובו.

כתבות נוספות