שאל את הרב

הגשר מעל כביש 1 במחלף ענבה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 07/06/24 07:18 א בסיון התשפד

שאלה

בהנחה (על פי מומחה שהוא קבלן הגשר) שטיפול בגשר במהלך כל יום חול יכול להוביל לסכנת חיים למי שעובר תחתיו (כי מטפלים בגשר בין השעות 22 עד 5 בבוקר ואז פותחים כי זה ציר מרכזי בארץ שלא יכול להיסגר בשעות היום) - אם כן למה לא לדון את המקרה כפיקוח נפש שדוחה שבת ובעצם להתיר לכתחילה לסיים את בניית הגשר בשבת?

תשובה

שלום וברכה

השאלה החשובה הזו היא חלק מבירור הלכות מדינה בכללן.

נושא זה עלה לדוגמה ב"קטן" בנסיעתו של רוה"מ בנט לעמדת פיקוד חיפוש אסירים בשבת, וכבר אז כתבתי על כך כאן: https://www.inn.co.il/news/504637, ומתוך הדברים:

"משעה שאדם מתפקד בתור ראש ממשלה בישראל הוא אחראי אחריות מיניסטריאלית, ולעתים אף אחריות ישירה, על כל מה שנעשה במדינת ישראל.

בשל כך, הגדרות "פיקוח הנפש" המחייבים את האדם הפרטי שונות באופן מהותי. גם לו אסור לחלל שבת לצרכים פרטיים שאינם חיוניים לטובת מדינת ישראל, ובוודאי שלא לצורך יחסי ציבור אישיים, אולם הוא חייב למלא את תפקידו בכל נושא הקשור לכלל ישראל".

אם הגשר עומד ליפול על אנשים, והדרך היחידה למנוע את זה היא לחזק אותו בשבת - לא היה ספק שהדבר מותר.

אולם לא זו התמונה. התמונה היא שמלכתחילה חובה לתכנן בניית מחלפים וגשרים במדינה יהודית בדרך שהטכנולוגיה לא תחייב חילול שבת. על ידי כך לא יהיה חילול שבת, לא יהיה בזבוז כסף ציבורי, לא תהיה פגיעה בביטחון האישי, ויעילות הבניה והשימוש תהיה גדולה;. לא זו בלבד, אלא שביסודו של דבר גם כיום לא מדובר בסיכון כפי שאתה מתאר, כי אם בדבר שניתן לפותרו, אלא שהדבר יעלה כסף. לאורך ההיסטוריה כולה יהודים הפסידו כסף אישי רב בשל שמירת שבת, וגם כיום - שומרי שבת אינם פותחים את עסקיהם בשבת.

זו כמובן התייחסות נקודתית לכביש אחד. אולם, בגדול, כפי שכתבתי בפתיחה לדבריי, שאלת הלכות מדינה מחייבת לעתים הכרעות ביחס לשבת, וככל שתתבררנה הלכות אלה כן נדע שאנו הולכים בדרך נכונה.

כל טוב

אולם, במדינה יהודית צריך לתכנן מראש את שיטת הבניה כדי שלא

כתבות נוספות