שאל את הרב

גיליתי השבוע שאחותי תומכת בפלסטינים ומאשימה אותנו ברצח עם משווה את ישראל לנאצים. אני מרגיש הכי נבגד בעולם ושוקל לנתק איתה קשר

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 14/06/24 05:06 ח בסיון התשפד

שאלה

שלום רב,

אני עולה ותיק לארץ וכל משפחתי בחו"ל. גדלתי בבית ציוני מאוד, עד כדי כך שאחד מבני המשפחה עלה לארץ להיות חייל בודד, להיות לוחם בצה"ל, אני. מאז שאני יודע על קיום ישראל ועל זהותי היהודית אני ציוני בנשמה. ומאז שאני מבין במוסר וגיאופוליטיקה, ישראל היא מבחן לקמוס לאדם הגון וטוב בעולם. כלומר אדם שנגד ישראל ובעד בפלסטינים הוא מבחינתי אדם לא מוסרי ולא טוב. על כן עלי להתרחק ממנו ולהטיל ספק בכל עמדה או דעה אחרת של אותו אדם.

ומאז השביעי באוקטובר הכל התחדד עוד יותר. למשל, בוודאי שהיה רע להיות נאצי ב-1933. אבל יותר רע היה להיות נאצי ב-1943 ועוד יותר ב-1953. השואה ואתה עדיין נאצי? גם היום. להיות בעד הפלסטינים לפני השביעי באוקטובר כבר מראה על מצפון עקום, אבל אחרי הטבח? עדיין להיות נגד ישראל? כנראה מדובר באדם בשפיטת רגל מוסרית או שלוקה בשנאת ישראל יוקדת.

גיליתי השבוע שאחותי בעד הפלסטינים. שיתפה משהו בפייסבוק ששאלתי אותה מה זה. אחרי שלוש שעות של התכתבות ביננו, הכל יצא --> ישראל נוסדה בחטא ובטיהור אתני מבחינה, אנחנו מבצעים פשעי מלחמה, אנחנו כמו הנאצים ועושים לעזתיים את מה שהנאצים עשו לנו. הרגשתי נבגד. בסיוטים הגרועים שלי לא יכולתי לדמיין שאחד מאחיי יפנה לי עורף כזה, יבגוד בי ככה, יבגוד בעם היהודי שיצדד עם אוביי, עם אויביי עם ישראל ועם העולם המערבי כולו בסופו של דבר. זו לא סתם פוליטיקה אלא עניין של חיים ומוות. העיר שלי בטווח חזבאללה ואני עוד עושה שרות מילואים בלוחם. אני וילדיי בסכנה ואחותי משווה אותנו לנאצים על מלחמה הכי צודקת בתולדות המדינה?!

אני מרגיש שאני לא יכול להיות בקשר עמה. אני מרגיש שאני לא יכול להביט באחותי בפניה. כרגע, אני האחרון שכתב ועוד לא הגיבה. ומבחינתי הקשר שלנו בכתב בלבד. וכשאבקר את המשפחה בחו"ל, אני לא מתכנן לראות אותה. אני לא יודע עם זה עניין של הלכה או רק דעתך האישית. האם עלי להיות בקשר איתה מבחינת ההלכה? משהו בין אח ואחות? ואם לא, מה דעתך האישית? האם עלי להשתדל לשמור על קשר טוב איתה, פשוט להתעלם מהנושא. שזה די אומר להתעלם מכל מהותי בתור יהודי, ציוני וישראלי. אם היא מקבלת אותי, האם עלי לקבל אותה בתור משת"פית לאויבי ישראל ולאויבים שלי?

בברכה,

תשובה

שלום וברכה

זו שאלה עדינה מאוד ורגישה מאוד, שכן היא עוסקת ביחסים הבסיסיים ביותר בתוך המשפחה.

אני מאוד מזדהה עם העמדות שהצגת בתחילת הדברים שלך.

אשריך.

העמדה שלך אחותך היא עמדה מאוד בעייתית.

מותר למתוח ביקורת על מדיניות זו או אחרת. אולם, הזדהות מוחלטת עם עמדות של אויב, והתנכרות מוחלטת לבני עמך, היא אכן עיוות כה גדול וקורע.

אתה לא חייב להיות בקשר איתה, ואתה לא חייב לבקר אותה או להתייחס אליה. ההלכה לא מחייבת את הדבר ואף להפך.

אולם, בשל העובדה שלעולם אין אנו יודעים מה ילד יום – כדאי לשמור על ערוץ קטן שלא ינתק לגמרי, כי אפשר שהיא תעבור מהפך ותשוב לתפישות הראויות,

על כן, אל תשמור על "קשר טוב" עימה, שכן הדבר ממש אינו ראוי, אבל השאר משהו, כדי שיתאפשר חיבור מחדש – אולי דרכך.

כל טוב

כתבות נוספות