שאל את הרב

סתירות שבין המדע לתורה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 15/02/24 21:46 ו באדר א'

שאלה

שלום הרב, רוב חיי האמנתי באמונה שלימה בדת היהודית ובתורה וכו', לאחרונה הצטרפתי לישיבה על מנת לגדול בתורה אך בזמן הלימוד עם החברותא הוא הראה לי כמה מקורות שבגללם בזמן האחרון הרמה האמונית (ועקב כך הדתית) ירדו משמעותית (החבר חזר בשאלה), שינוי זה נובע מפגישה עם מקורות תמוהים מאוד שפשוט הפוכים מהידוע בדורינו לפי המדע, ובכל זאת רבבות אנשים ממשיכים ללמוד ולעמול על התורה, וכן אשמח להציג את השאלה בפניך, שהרי אתה בוודאות מכיר את המקורות וליוות המון ביינישים כמוני למרות זאת, ולכן אשמח שתסביר לי איך להתחייס אליהן, להלן המקורות:

במסכת בכורות ח' ע'א כתוב שמשך הריונה של נקבת הנחש עומד על שבע שנים אך ביימנו ידוע כי ההריון נמשך מספר חודשים בלבד.

במסכת כתובות י' ע'ב כתוב שעל מנת לבדוק אם אישה בתולה רבן גמליאל הושיב את האישה עירומה על חבית יין והריח את פיה. ואם הוא הריח יין מפיה הוא הסיק שהיא איננה בתולה ואם לא הריח יין מפיה הוא הסיק שהיא בתולה. (בגלל כרום התולים.. מחילה מהרב..)

מחיפוש אחר תשובה באינטרנט מצאתי שהר"הג אריה שטרן, אמר בנושא זה ש "אין לנו יכולת להסביר, ואולי הטבעים היו שונים אז. האם זה נכון?ואם כן מה זה אומר?

תודה לרב ומחילה על האורך

תשובה

שלום וברכה

לאמתו של דבר – אני לא מבין כל כך את המצוקה.

איפה הבעיה בטענה כי חז"ל היו בקיאים במדע של אז, ומה שהם אמרו היה מאוד מדעי בתקופה שהם חיו בו, והעולם התקדם, ואנחנו בתוכו, ואנחנו יודעים שהידע המדעי שלהם בסוגיות מסוימות אינו נכון ?

רוב מוחלט של מה שאנחנו עוסקים בו בתלמוד תורה אינה קשור למדע, אלא לנורמות, ושם גדולתה של תורה ועוצמתה. חלק מהתורה שאנו עוסקים תלוי במדע – חלקו רלוונטי עד היום, וחלקו לא.

איפה הבעיה ?

האם זו סיבה להיחלש בדבקות בקב"ה, בקיום מצוות, ובעשיית הטוב והישר לפני ה' ??!!

כל טוב

כתבות נוספות