שאל את הרב

אי תשלום על עבודה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 12/02/24 09:36 ג באדר א'

שאלה

אני תופרת במקצועי, הגיעה אלי לאחרונה לקוחה מהישוב בו אני גרה שביקשה ממני תיקון לשמלה.

היא ביקשה ממני 3 תיקונים שונים לאותה השמלה שאינם תלויים זה בזה(תיקון קרעים, סגירת מחשוף והצרת השמלה).

כששיקפתי לה את המחיר עבור כל תיקון היא החליטה לוותר על התיקון השלישי שהיה תיקון של הצרת השמלה במותן בטענה שהיא תחשוב על כך כי אולי אין צורך להצר וכי הסכום כבר מתחיל להיות גבוה בשבילה עבור תיקונים לשמלה אחת.

ביצעתי לבקשתה את שני התיקונים והיא לקחה את השמלה. לאחר זמן מה, מאחר ולא שילמה לי, גיששתי אם יש לה אפשרות לשלם בקרוב והיא בתגובה ענתה שאמנם שני התיקונים שעשיתי טובים אך היא רואה כעת שהיא כן זקוקה להצרה ובלי הצרת השמלה היא לא תלבש אותה ולכן מבחינתה אין ערך לתיקונים שנעשו אם בסופו של דבר היא לא לובשת את השמלה( בגלל ההצרה שזה תיקון אחר לגמרי)

שאלתי אותה אם היא רוצה שאצר את השמלה והיא התחמקה וניסתה להוריד מחירים( ברמה שזה כבר לא משתלם לי לעבוד) ואמרתי לה מה המחיר. לא היה אכפת לי אם היא רוצה לחפש מישהי אחרת, זולה יותר לדעתה, שתעשה לה הצרה, אך הבהרתי לה שנעשו כבר שני תיקונים בשמלה על פי בקשתה ושהם לא קשורים לעניין ההצרה ולכן היא צריכה לשלם עבורם.

היא המשיכה להתעקש שמבחינתה כל עוד השמלה לא מתוקנת לחלוטין כולל ההצרה היא לא משלמת, אך עד היום למרות שהצעתי לה תיקון הצרה( בתשלום כמובן) היא לא חזרה אליי וגם לא שילמה על מה שכן תוקן.

לי די ברור שהיא לא בסדר ושזה גזל וגם אמרתי לה את זה, אך ליתר בטחון אשמח לשמוע מהרב מה דעת ההלכה בהנחה כמובן שכל הפרטים שציינתי נכונים. האשה נראית כמקפידה על שמירת מצוות, אולי אם תקרא את דברי הרב תשתכנע..

תשובה

שלום וברכה

לא שמעתי את שני הצדדים, ועל כן איני יכול לפסוק.

אולם אם העובדות הן כפי שכתבת - איני מבין אפילו את בסיס המחשבה שהיא לא משלמת לך.

זה שהיא החליטה לעשות דבר מה או לא לעשות דבר מה אינו נוגע כלל לשאלה האם היא צריכה לשלם לך על עבודתך.

וכאמור, אם העובדות מוסכמות של שתיכן - היא לא רק גוזלת ממך ממון שמגיע לך, אלא אינה מקיימת את מצוות התורה שחובה לשלם בזמן.

כל טוב

כתבות נוספות