שאל את הרב

זרע לבטלה ושבת

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 18/12/23 16:03 ו בטבת התשפד

שאלה

היי כבוד הרב שוב אני כותב לך מיאוש היןם נר שמיני לחנוכה ושברתי זרע לבטלה כבוד הרב שוב כבוד הרב אתה כתבת לי לנסות בהדרגה וזה עבד לא רע בכלל הגעתי לשבועים וחצי ונפלתי שוב ועכשיו שוב לפני יומים והיום . תראה כבוד הרב אני חושב שזה בגלל החופש. יש לי הרבה שיעורים כל הזמן ושאני יושב הרבה זמן היצר תוקף אותי. זה ממש מבאס אותי שנפסלתי במיוחד היום היו שלבים ביום שרציתי לוותר לתמיד על השמירה אבל החלטתי שאני ימשיך להלחם אני אשמח לטיפים ועזרה כי אני מרגיש במקום ממש נמוך

הדבר השני זאת שבת את השבת התחלתי לשמור בראש השנה. וכמו שאמרתי לך לפני נורא משעמם לי הטיפים שנתת לי עזרו לי אבל אני עדין לא הכי נהנה. כבוד הרב מאז שאני זוכר את עצמי שישי בערב היה הזמן האוהב עליי בשבוע. אבל עכשיו אני נרדם תמיד אומרים לי שאת השבת צריך לשמור בכיף אבל אני לא נהנה מצד אחד המצפון שלי לא בטוח יתן לי לחיות בשקט אם אני יוותר גם על השבת ובשמירה על הברית אני יכשל שוב אני מצד שאני לא רוצה לשמור שבת וכן רוצה לשמור על הברית אתה אמרת לי פעם שצריך להתחזק כדי להחליש את היצר. אני כן התחזקתי בשמירה הדוקה על כשרות כבר היו הרבה פעמים שהמשפחה שלי אכלו במקום לא כשר ולא אכלתי איתם אבל עדין אני כן רוצה לשמור על הברית אבל זה מרגיש לי לא אפשר. אני ברוך השם מאוד אוהב נשים וזה קשה כי תמיד באינטרנט יש פיתוים ואני לפעמים לא שולט בזה. כבוד הרב זה משנה אם הוצאתי היום בנר שמיני אם כן מה אפשר לעשות בנושא ומה אתה אומר לגבי השבת תודה כבוד הרבה אשמח לתשובה לפני שבת ????

תשובה

בס"ד

שלום רב,

מצטער שלא הספקתי להגיע לשאלה שלך עד היום.

אתה תופס את המצוות כמו ענפי ספורט: כדורגל, כדורסל, כדור עף... ככה יש שבת, יש שמירת ברית, יש אכילת כשרות... נדמה לך, כמו ספורטאי, שאתה צריך להחליט באיזה ענף מתאים לך להצטיין ואז לא להשקיע בענפים האחרים.

התורה היא אחת, כולה ענף אחד של קדושה. אי אפשר לוותר על דבר אחד לטובת דבר אחר. אם נחזור לספורט: שחקן כדורגל לא יכול לוותר על חלק מהאימונים: לא יכול להודיע למאמן שהוא החליט להפסיק לשמור על כושר בריצה או לא להתאמן בכדרור...

כל אחד מאתנו מתקשה בקיום מצוות מסוימות ונכשל לפעמים בקיום מצוות אחרות. אנחנו לא מושלמים. אבל אין שום דרך להצדיק וויתור סופי על מצווה. נופלים וקמים. נכשלים ומנסים שוב.

המחשבה להתייאש משמירת ברית באה מהיצר הרע. הוא דוחף אותך להחליט שאתה חייב להצליח. הוא יודע שאחרי שהוא יגרום לך להיות בטוח שאתה: 'חייב להצליח', כשאחר כך תיפול, אתה תתייאש לגמרי, תאבד את הכוחות שלך נגד היצר הרע וכך הוא ינצח אותך.

לכן יהודי רציני שרוצה להצליח, מבין שעליו להיות מוכן לכישלון. "שבע יפול צדיק וקם" יהודי מודע לנפילות אבל בכלל לא נבהל מהן. נופל - וקם. נופל - וקם. נופל - וקם...

בעניין השעמום בשבת - זו בעיה קשה. כל עוד אתה לבד, אין לה פתרון. תחפש ותמצא מקום עם אנשים כמוך. אי אפשר לשמוח ולהנות משמירת שבת כשמרגישים בית כלא. אתה צריך למצוא באזור מגוריך בית כנסת או בית מדרש שם נפגשים, לומדים ומשוחחים. תחפש באזור מגוריך ישיבה או בית מדרש, מקום של תורה וחברה של שומרי שבת. בהצלחה!!!

כתבות נוספות