שאל את הרב

האם בית הכנסת מקום ראוי לדיונים פוליטיים?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 13/12/23 08:15 א בטבת התשפד

שאלה

האם בית הכנסת מקום ראוי לדיונים פוליטיים?

א' אני שואל לא רק על בית הכנסת כמקום, אלא גם בקבוצות חברתיות קשורות לקהילות בתי הכנסת.

לעניות דעתי, התשובה היא כן!

למה, מה התירוצים?

- התורה, וגם התנ"ך, מלאים בדיונים פוליטיים. למשל, אם יש או לא למנות מלך על עם ישראל! ויש גם דוגמאות אחרות.

- הגמרא מלאה בדיונים פוליטיים. אני לומד בימים האלה בדף יומי במסכת בבא קמא. המסכת דנה על סוגי נזקים, וסוגי תשלומים לניזקים. לעניות דעתי, אין נושא יותר "חומרי", אבל הדיון נעשה בלהסתמך על התורה הקדושה. יותר מזה, גם בגמרא, בכול מסכותיה, יש מלא סיפורים פוליטיים, על המלכי עם ישראל, על חורבנות עם ישראל.

- לעניות דעתי, לאורך ההיסטוריה של העם היהודי, בית הכנסת היה כמו "בית העם", מקום איפה הקהילה היהודית מתאספת ודנה בנושאים החשובים על סדר היום של הקהילה. ואין נושאים יותר חשובים ויותר אקטואליים לקהילות ישראל אלא הנושאים הפוליטיים.

- ויש אולי גם תירוצים אחרים למה התשובה היא כן!

יחד עם זאת, מה שעושה את הדיונים הפוליטיים ראויים בבית הכנסת, זה סגנון הדיבור, סגנות הוויכוח, סגנון התירוצים. אמרו חז"ל:

קהלת ט יז דִּבְרֵי חֲכָמִים בְּנַחַת נִשְׁמָעִים מִזַּעֲקַת מוֹשֵׁל בַּכְּסִילִים.

הפסוק מסביר בצורה מצוינת אחד ההבדלים בין חכמים לבין כסילים: "דִּבְרֵי חֲכָמִים בְּנַחַת נִשְׁמָעִים" מול "מִזַּעֲקַת מוֹשֵׁל בַּכְּסִילִים"!

ב' דבר דומה על הקבוצות החברתיות הקשורות לבתי הכנסת.

ג' האם ראוי שרב בית הכנסת יעשה בדרשה שלו תעמולת בחירות, ולהמליץ להצביע עבור מפלגה מסוימת?

חיפשתי באינטרנט, לא מצאתי חומר קשור לשאלה זאת, אפילו באתר 'כיפה-תשאל את הרב!'. הדבר הקרוב ביותר שמצאתי הוא באתר www.kolzchut.org.il/he/איסורים_ומגבלות_על_תעמולת_בחירות :

" תעמולת בחירות של עובד מדינה, עובד רשות מקומית, עובד הסוכנות היהודית או עובד של הקרן הקיימת לישראל שיש להם סמכות מנהלית או תפקיד שכרוך בו מגע עם קהל."

לעניות דעתי, אפשר להבין מזה שהאיסור, ההגבלות של תעמולת בחירות, מתייחסים לרב שהוא גם עובד מדינה, ז"א, מקבל שכר מהמדינה. ההגדרה מסובכת ולא ברורה לגבי הרבנים, למשל 'רב השכונה' : בית הדין לעבודה: רב שכונה אינו עובד מדינה. דיין רבני בגימלאות תבע לחשב במסגרת הפנסיה את תקופת עבודתו כרב שכונה רונן לוי | 19/04/20, 16:57 https://obiter.co.il/22640/ .

לכן, לעניות דעתי, רב בית הכנסת כן יכול לעשות תעמולת בחירות בדרשה שלו, ולהמליץ על הצבעה בבחירות. הדבר לא קשור לזה שבית הכנסת בעצמו מקבל הטבות, הנחות, או תשלומים אחרים מרשויות המדינה.

ד' בבקשה, מה דעתו של כבוד הרב? תודה רבה רבה! חג חנוכה שמח!

תשובה

שלום וברכה

ככל שאלה בעלת משקל, לא ניתן לענות עליה בלי להגדיר מה מקופל במילים המרכיבות אותה, ובהקשר הזה, מה מקופל במילים "דיונים פוליטיים".

שכן, הביטוי הזה יכול להכיל בתוכו דיון על שאלות עקרוניות, כמו מעמד מצוות ישוב ארץ ישראל מול החובה למנוע שפיכות דמים (בהנחה מפוקפקת שהם עומדות בסתירה – וזה לצורך הדיון בלבד) שיש לה השלכות פוליטיות, או מה החשיבות של נישואין כדת משה וישראל כחלק מחקיקת מדינת ישראל, שיש לה השלכות פוליטיות וכדו'. למעשה, אין שאלה אחת בעולם שאין לה השלכות פוליטיות, בדיוק כפי שכתבת על מסכת בבא קמא, שהלוא המסכת משפיעה על החקיקה הפוליטית בדיני נזיקין, חובל בחבירו וכדו'. ולכן, כאשר יסוד הדיון הוא הדיון העקרוני והמהותי – אזי בית הכנסת הוא המתאים ביותר.

והביטוי הזה יכול להכיל, כמו שהוא מכיל לבושתנו במקומות מסוימים, הזמנת פוליטיקאים ערב בחירות לדבר בבית הכנסת לפני קריאת התורה על החובה לבחור כי הם המתאימים ביותר לדעתם; דוגמה נוספת לדיונים פוליטיים פסולים הם אלה שעוסקים בשאלת טיב ההתנהגות של "אחים לנשק" או של "אם תרצו" או כל גוף אחר, שהם לגיטימיים מאוד – אבל לא בבית הכנסת. ויש כמובן עוד דוגמאות לכך.

על אחת כמה וכמה, אם חס ושלום ישנה מציאות ש"שרב בית הכנסת יעשה בדרשה שלו תעמולת בחירות, ולהמליץ להצביע עבור מפלגה מסוימת", אזי מדובר בניצול מחפיר לרעה של מעמד שניתן לו להיות מורה הדרך הרוחני של הקהילה, ושימוש בו כדי לעשות קרדום לחפור בו.

לכן, כאמור, ניתן לומר כך: אם מדובר בדיון עקרוני, בו מדובר על שאלה ברמה העקרונית, וכדרכה של תורה מובאות עמדות שונות, המנומקות במקורות ובטיעונים ענייניים – יש מקום לעשות זאת בבית הכנסת, ובסגנון של דיון עקרוני. לעומת זאת, אם מדובר בגיוס מתפללי בית הכנסת להפיכת רעיון מסוים לכוח פוליטי – זהו חילול מעמדו של בית הכנסת, והפיכתו ממקדש מעט לכיכר השוק.

כל טוב

כתבות נוספות