שאל את הרב

החלפת המבורכים ע"י רבקה אמנו

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 06/12/23 13:33 כג בכסלו התשפד

שאלה

שלום לכבוד הרב,

כיצד לומדים את המהלך שיזמה רבקה אמנו מול יצחק אבינו, כדי שיברך את יעקב ולא את עשיו (כלומר בברכות המיועדות לממשיך הדרך), בגובה הסולם?

כלומר איך מבינים בדיוק את התנהגותה של רבקה, באופן שלא היה בכך פגם מוסרי?

או שמא אכן היה בכך פגם מוסרי, אך רק מתוך הגובה הרוחני העצום של רבקה, ואם כן מהו הפגם המוסרי במקרה כזה?

תודה.

תשובה

שלום וברכה

יש הרבה מקורות שמהם ניתן להביט על מה שעשה יעקב אבינו ע״ה.

התחילו בכך חז״ל, שלמדו דברים מכך שלבן עשה ליעקב (״לא יעשה כן במקומנו לתת הצעירה לפני הבכירה״) בדיוק את מה שהוא עשה; למדו מזעקת מרדכי על משה המן; ומעוד מקורות על ההתייחסות למעשה יעקב.

אולם אין אנו מוצאים עיסוק במעשיה של רבקה, לא בפשוטו של מקרא, שכן היא יוצאת מהתמונה של הברכות, ולא מדברים שהתפתחו לאחר מכן.

לפיכך, אנחנו לא יודעים מה יחסה של התורה לרבקה, ואין לנו אלא להישאר עם התמיהה.

״תנ״ך בגובה הסולם״ נאמן בין השאר לקריאת התורה כפי שהיא כתובה. ובמקום בו התורה עצמה לא כותבת - אנו למדים שהתורה לא חשפה בפנינו את המשמעויות של מעשי רבקה, והתמקדה רק במעשה יעקב.

כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות