שאל את הרב

כשרות ירקות עלים

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 27/11/23 01:02 יד בכסלו התשפד

שאלה

שלום לכבוד הרבנים !

אני מגיע ממשפחה דתית - לאומית. לצערי , גם הוריי וגם הוריהם לא מקפידים כל כך בבדיקת ירקות לחרקים וכו' .חיפשתי תשובות רבות לעניין אך אף אחת מהן לא הניחה את דעתי . איך יכול להיות שרוב ירקות העלים המשווקים בחנויות נחשבים ככשרים 'ללא פיקוח הלכתי בנושא חרקים - יש לבדוק לפני השימוש' , אני יכול להעיד שרוב האנשים שקונים ירקות כאלה , גם אנשים דתיים , לא בודקים את הירקות , על כן יש לי 4 שאלות :

1. איך אפשר להטביע חותמת כזו על ירקות מוקפאים כמו ברוקולי וכרובית או על פטרוזיליה ושמיר , שמוסכם שקשה מאוד עד בלתי אפשרי לנקות אותם ?

2. המציאות היא שרוב האנשים הדתיים יגידו שככל שיש חותמת כלשהי אפשר לאכול מיד ולא צריך לבדוק , ועוד , הם אומרים שמי שקונה רק מ'חסלט' ודומיו סתם מחמיר שהרי גם מה שהם קנו כשר לכאורה , ולעניות דעתי , החותמת הזו גורמת לומר שאין צורך בירקות מושגחים וכו', לכן , השאלה היא , מה מטרת החותמת הזו על ירקות שזה כן אפשרי לנקות מחרקים , במה זה עדיף מלקנות ירקות בשוק / לא ארוזים ?

3. 'תכלס' מה עשו בדורות עברו (מצאתי כמה פרטים פה ושם על הבא"ח והחת"ם סופר אבל לא הרבה יותר מזה) ?

4. א. מה אני צריך לעשות כשאני אוכל אצל קרוב ממשפחה שקרוב לודאי לא קנה ירקות עלים מושגחים לסלט/ מרק/ לכל מנה שהכין .

ב. האם יש הבדל אם זה מבושל או לא , למשל , שמיר ופטרוזיליה במרק , או כרוב ממולא ?

בתודה רבה מראש ,

ושנזכה לבשורות טובות בקרוב !

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

1. יש בחותמת זו הנחיה שצריך לבדוק, אמנם ידוע שאי אפשר לבדוק, אבל באופן תאורטי יכולים לבדוק ובכך החברות יכולות לשווק והטילו את החיוב על הקונה שיבדוק. אני מסכים שאין לכך משמעות מעשית, שאין אדם שיכול לבדוק ברוקולי וכרובית. זה יותר להשקיט את מצפון בעלי החברה או הרבנות המשווקת.

2. בד"כ אין הבדל בין ירקות אלו לירקות שבשוק מבחינת חרקים.

3. לא אכלו. כשם שמסופר שיהודי אשכנז לא אכלו חסה לפסח, למרות שזה המרור המועדף במשנה מחשש חרקים, כך זכורני שבילדותי לא אכלו חסה וכרוב.

4. להשתדל לא לאכול ירק טרי. אם הוא שטף את העלים ובשל יש מקום להקל בדוחק.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות