שאל את הרב

נקמה בחמאס ובאזרחים העזתים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 18/11/23 21:49 ה בכסלו התשפד

שאלה

לכבוד הרב שלום,

כלפי החמאס ואזרחי עזה שלקחו חלק בטבח המזוויע של שמחת תורה, מתעוררים רגשות נקם.

על עומק הרשעה שהם היפנו כלפינו.

על עומק הפגיעה שהם פגעו בנו.

על הכאב והצער העצומים שהם גרמו לנו.

על ההשפלה הלאומית שהם השפילו אותנו.

על האסון הגדול שהם המיטו עלינו.

א. האם רגשי הרצון לנקמה בהם הם לגיטימיים ע"פ התורה ואף מותרים, ואולי אפילו רצויים?

אני מדגיש שאינני מדבר כאן על רצון לנקמה כדי לבער את הרע מהעולם, אלא רצון לנקמה בגלל עצם הפגיעה הקשה והעמוקה שהם פגעו בנו.

ב. האם לחיילים שנלחמים בחמאס מותר ע"פ התורה לפעול מתוך רגשות נקם אלה?

ג. וברמת האדם הפרטי: האם, למשל, לאבא שביתו הושפלה מינית ע"י אדם אחר, מותר לנקום באותו אדם? ושוב, אני מדגיש, לא כדי לבער את הרע מן העולם, אלא כדי לתת פורקן לרגשות הנקם, הטינה והזעם הקשים שלו?

אשמח אם הרב יוכל להביא מקורות לדבריו.

תודה.

תשובה

שלום וברכה

אחד הדברים שראוי לעשותם הוא להתמודד עם שאלות הרבה לפני שהן הופכות להיות אקטואליות, וזאת כדי שהעמדה הבסיסית לא תושפע מאירועי השעה. אמנם, צריך גם להיזהר מלהינעל על עמדה מסוימת, ומאורעות השעה צריכים להסתער על העמדות הקודמות ולבדוק את חסינותן.

על הנקמה כתבתי פעמים רבות.

בין השאר כתבתי את הדברים הבאים לפני למעלה מ20 שנים:

קשה שלא לחוש באמת הבוקעת מהתנהגות זו. ראשית, אין אנו עוינים את הנקמה. הנקמה מלמדת כי יש דין ויש דיין, וכי עונשו של הפושע בא. חלק בלתי נפרד מאמונה בצדק ומדחיית יחסיות המוסר ואובדן הקרקע המוצקה שלו, בא לידי ביטוי ביחס החיובי למעמד הנקמה. הנקמה נובעת מעולם שבו מתבררים הטוב והרע, הנבל והחסיד מופרדים זה מזה, וזהו העולם שראוי לחיות בו. למעלה מכך, אויבנו השפלים המנהלים מלחמה בדרכם של עמלק "ויזנב בך כל הנחשלים אחריך", ופוגעים בנשים ובילדים ללא הבחנה בין במצויים במעגל המלחמה ובין אלה שמחוצה לו, ראויים כי יעזור לנו ד' לנקום בהם את דם עבדיו השפוך. זו טרגדיה נוראה שכמעט אין אף אחד מילדינו שלא נפגש עם הטרור - אם באופן אישי, אם על ידי פגיעה בקרוב משפחה או חבר, ואם במפגשו עם בן כיתתו שאיבד את היקר לו. שלוחי המצווה הגרים ביישובים מצולקים, דיים כדי להצדיק את בקשת הנקמה.

אבל כבר שם כתבתי על המבט המקיף יותר. אשמח אם תקרא את https://bit.ly/2nMZqeR, וכן את https://shabaton1.co.il/?p=11905.

כל טוב

כתבות נוספות