שאל את הרב

מחיית עמלק

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 23/10/23 05:46 ח בחשון התשפד

שאלה

ערב טוב.

בימים אלו שכולנו מזועזעים ממעשי ארגוני הטרור, ובפרט ברציחת ילדים ותינוקות, ה’ ירחם. נשאלתי שאלה ואשמח לשמוע את תשובת הרב.

מחיית עמלק כוללת ציווי לאיבוד כל נשמה, עם הנשק של הימים ההם, זה לא היה נראה שונה ממה שראינו אצלנו, אז מה ההבדל?

תשובה

שלום וברכה

בקיצור,

שני הבדלים עיקריים יש בין המצבים:

ראשון בהם הוא העובדה שהשמדת עמלק היא תגובה להתנהגותו של עמלק עצמו. אין אנו מוצאים יחס כזה לאויב כלשהו מלבדו. ברם, התורה מלמדת כי מי שנהג בדרך הזו - "ויזנב בך כל הנחשלים אחריך..." אינו ראוי להגנה מצד היותו צלם אלוהים, כי הוא השחית אותו. לא אנחנו יזמנו את מחיית עמלק, כי אם הוא עצמו, ומי שפועל להשמדה - ראוי למחייה.

שני בהם הוא השימוש בכלל בהריגה. התנ"ך כולו מלמד שההריגה היא הכלי היחיד המאפשר החלפה פוליטית (בדוק כמה פעמים הוחלף שלטון בתנ"ך, ואיך); מאבק בהריגה בשוגג על ידי גאולת דם, ולמעשה בכל העבירות כולן; וכן הלאה. על רקע זה - השמדת עמלק וזרעו, על בסיס התנהגותו היא הכלי הראוי לשימוש. משעה שבא סנחריב ובלבל את האומות - גם מצוות מחיית עמלק אינה ניתנת ליישום.

ורק נזכיר כמובן כי לפי מקורות שונים - עמלק שתיקן את דרכיו ("מבני בניו של המן הרשע למדו תורה בבני ברק") מוצא מהחובה הזו כלפיו.

כל טוב

כתבות נוספות