שאל את הרב

למה דווקא ביום שלישי נבראו גם היבשה וגם הצמחיה?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 07/10/23 21:19 כב בתשרי התשפד

שאלה

שלום הרב

יש לי שאלה: למה דווקא ביום שלישי נבראו שני דברים: היבשה והצמחיה? האם לא היה עדיף לברוא שני דברים דווקא ביום רביעי שהוא אמצע השבוע? או ביום שישי כחתימה של הבריאה?

בתודה מט"ב

נ.ב.

תודה על התשובה לשאלתי על התחזקות

תשובה

בס"ד

שלום רב,

שמעתי פעם (אם הייתי זוכר ממי - הייתי מציין כדי לומר דבר בשם אומרו - אבל לצערי אני לא זוכר ממי שמעתי) שהבריאה מחולקת לשני סדרים: ראשון-שני-שלישי; כנגד רביעי-חמיש-שישי. יש התאמה ביניהם: בין ראשון לרביעי, שני וחמישי, שלישי ושישי.

ראשון ורביעי = אור - מאורות

שני וחמישי = מים שמים - חיות הים והאויר

שלישי ושישי = יבשה צמחים - חיות היבשה והאדם

על פי חלוקה זו, בשלשת הימים הראשונים נבראו תכונות גולמיות בתחום הדומם, בשלשת הימים האחרונים נבראו הגורמים 'החיים' שפועלים בתכונה הגולמית.

המאורות מבטאים את החיות של האור תנועת השמש הירח והכוכבים.

חיות הים והיבשה מבטאות את החיות שיש במים ובאויר.

חיות היבשה והאדם מבטאים את החיות שיש ביבשה.

לפי חלוקה זו יש קשר בין היצירה של היום השלישי והיצירה של היום השישי.

ביום השלישי נבראו שני גורמים שיש ביניהם פער מהותי:

תחילה היבשה היא דומם = עפר ואבנים. לאחר מכן הצומח שעולה על הדומם בשתי תכונות ברורות של חיים, הזנה ורביה.

מההבדל המהותי בין שני הברואים ביום השליש - ארץ וצמחיה נלמד על ההבדל המהותי בין שני הברואים ביום השישי החי והאדם. הכתוב מלמד אותנו לראות באדם יצור אחר, נעלה לאין ערוך מהחי - יצור שרק הוא נברא בצלם אלוקים.

כתבות נוספות