שאל את הרב

איסור איחוד

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 02/10/23 09:21 יז בתשרי התשפד

שאלה

שלום כבוד הרב,

זו איננה שאלה הלכתית ממש אלא שאלה להכוונה, כי אני מרגיש בודד ואין לי עם מי להתייעץ בנושא זה.

אני מעל גיל שלושים, והערב לצערי הרב עברתי על איסור איחוד ועל נגיעה אסורה (אך ב"ה לא על איסור כרת) וזאת למרות שהיה באפשרותי מספר הזדמנויות לעצור את זה טרם לכך, אך המשכתי כי הרגשתי בודד וחיפשתי קרבה כלשהי.

אני בוגר ישיבת הסדר מוכרת, ולמרות הייתי קרוב מאוד למקרים כאלו בעבר, לרוב הצלחתי לעצור את זה בטרם עת. אני מתבייש בעצמי על כך שעברתי על איסור תורה ולא היה לי מספיק רצון בזמן אמת לעצור את זה. מיד שהגענו לחדר, התחרטתי והתפללתי שהקבה יציל אותי, אך היה זה מאוחר מדי, כעת אני מנסה להתנחם בעובדה שהצלחתי לא להתקדם לאיסור חמור יותר חרף הפצרות, וברחתי לאחר זמן קצר. אך כאמור אני מזועזע ומתבייש מכך שלא עזבתי מוקדם יותר למרות שנקרו לרשותי הזדמנויות רבות.

אין לי את מי לשתף, ואני מזועזע מהמצב אליו הגעתי ולכן אני שולח לכבודו שאלה אודות תיקון וכפרה לעניין ועצה להמנע ממקרה כזה בעתיד (כי אני כבר לא סומך על יסודותיי הנפשיים שימנעו ממני לחטוא, יתרה מכך שאין אפוטרופוס לעריות כי כאן אני הכנסתי את עצמי למצב זה).

כיצד אקום מחר ואלך לתפילה ואשב בסוכה כרגיל כאשר הלכתי ביודעין לחטוא? אני שבור כי עד כה זה היתה אחת מנקודות הזכות היחידות שנשגרו לי לעצמי, שהצלחתי להחזיק רווקות מאוחרת בלי יותר מדי איסורים בנושא.

רוצה לצעוק הצילו, אך זה כבר מאוחר.

הצילו

(אודה לכם שאם תפרסמו את השאלה תסירו ממנה פרטים מזהים).

תשובה

שלום וברכה

לפני כל דבר אחר – לעולם ייחשב אדם האם הדרך בה הוא הולך מחזקת אותו ומקרבת אותו לריבונו של עולם, או מרחיקה אותו.

ולאור זה – נבחן.

נתחיל כמובן במינוח – מדובר באיסור "ייחוד", כלומר – התייחדות, ולא באיסור "איחוד".

גם במצוקה קשה ובבדידות – האיסור תקף. וזאת בלי להקל ראש בקושי הגדול, בצורך, בבדידות – אני מאמין באמונה שלמה כי ריבונו של עולם, שהוא בוחן כליות ולב, מתבונן אל כל ההקשרים.

לא זו בלבד, אלא שהצלחת לעצור בנקודה מסוימת.

לכן, במקום שיפול לבך ויישבר, אל תלך אחר עצת היצר הרע, שמטרתו להפיל את האדם, ולומר לו כי אין הוא ראוי לבוא לפני ה' אם הוא נהג שלא כשורה, אלא כדאי ללכת בדיוק בכוון ההפוך – להפוך את האירוע הזה למנוע של צמיחה ושל הטבה.

להחליט שלא מגיעים למצבים האלה יותר.

לשמור את גדרי ההלכה של איסור ייחוד.

לא להתייאש, ולתור אחר דרכים להיגאל מהבדידות. להיפגש. ללמוד להקשיב ולדבר. למצוא חן במובן הכפול של המילה – גם שאתה תמצא חן בעיניה וגם שאתה תמצא את החן שלה. ואותו הדבר היא תעשה.

ובעיקר – דווקא ללכת לתפילה ולשבת בסוכה, בענווה ובכניסה אליה מתוך רצון לתקן ולהיבנות, ולהיטיב.

כאמור בפתיחה – זה הרבה יותר טוב מאשר לומר לעצמך כי אין אתה ראוי וכדו'. זו עצת יצר הרע. היצר הטוב קורא לאדם להתעלות תמיד.

כל טוב ושמחת חג

כתבות נוספות