שאל את הרב

קידושין בשווה פרוטה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 10/10/23 15:38 כה בתשרי התשפד

שאלה

קידושין, איך זה?

א' כתוב במסכת קידושין, על סידורי הקידושין של אישה על ידי גבר, אפילו מהדף הרשון: אישה מקודשת על ידי כסף, לפחות פרוטה או שווה ערך של פרוטה, על ידי שטר, ועל ידי ביאה.

ב' בהמשך המסכת יש הלכות על קידושין על ידי מלווה, פקדון, או מלווה לצד השלישי.

ג' שאלה שלי פשוטה: למה המסכת לא אומרת בפשטות, האישה מקודשת על ידי פרוטה, ורק זה? הרי הפרוטה הוא המטבע הקטן ביותר, מנחושת. לכן, יש להניח שהמטבע הזה נמצע בהישג יד של כול אחד, אפילו העני ביותר.

ואם אין לגבר מטבע של פרוטה, אולי הוא יכול לגנוב חצי פרוטה, רבע פרוטה, שליש פרוטה, הרי אם הגניבה בפחות מפרוטה, אין עונש על גניבה זאת. או הגבר ייקח הלוואה של פרוטה אחת, או יקבץ נדבות בשווי של פרוטה, ויקדש את האישה.

ד' יכול להית שאני לא מבין את המערכת של המסכת. לעניות דעתי, בפסקי ההלכה של החכמים ע"ה, יש גם היבט חברתי. כפי שיש הלכה, שכאשר הציבור לא יכות לעמוד בגזירה, הגזירה מתבטלת.

ה' תודה רבה רבה! שנה טובה וגמר חתימה טובה! מועדים לשמחה! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על לימוד המסכת.

אני לא בטוח שהבנתי טוב מספיק את השאלה. אנסה לענות, ואם אני לא מכוון – דייק אותי בשאלה חדשה, ואנסה לענות.

אתה צודק שכבר במשנה הראשונה ההלכה אומרת שניתן לקדש בשווה כסף. כלומר – ההלכה אינה רואה בפרוטה עצמה את החשיבות, אלא במעשה סמלי (שהלוא אין אישה בעולם ששווה פרוטה...), שצריך להתבצע על ידי ייצוג של ערך ממשי. זה יכול להיות בדרכים שונות, למן פרוטה ועד הנאה שהיא שוות פרוטה.

כמובן שאין שום היתר לגנוב פחות משווה פרוטה}

ולא הבנתי למה הציבור לא יכול לעמוד בגזירה הזו.

כל טוב ושמחה

כתבות נוספות