שאל את הרב

טיסה לחול

הרב ירון אנגלמאייר הרב ירון אנגלמאייר 20/12/23 15:52 ח בטבת התשפד

שאלה

שלום הרב

אני וחברות תכננו טיסה לחול ומהרגע שהתחלנו לתכנן שום דבר לא עבר חלק,לא מצאנו טיסה שהתאימה לנו ואז היתה תקלה ולא מצאנו מלון או דירה פנויים,ועכשיו נתקלנו בעוד בעיה שהטיסה שלנו היא בשעה מאוחרת ובעל הדירה לא מסכים לקבל אותנו בשעה כזאת,אלא רק בבוקר שלמחרת שזה אומר שנצטרך להעביר לילה או בשדה תעופה או בבית חבד שמנסים לעזור לנו עם זה

מרגיש שכל הטיסה הזאת לא מסתדרת מההתחלה ושאולי ה מסמן לנו לא לטוס

הבעיה היא שאם נבטל את הטיסה והדירה זה יעלה לנו סכום נכבד של באזור 700 שח לאחת

רציתי לקבל את עצת הרב האם כדאי לצאת לחול ולהאמין שהכל יסתדר בסוף

או שכדאי לבטל עם כל המניעות והבעיות שקרן

תודה מראש

תשובה

שלום רב,

מתנצל על האיחור במענה, אינני יודע האם השאלה עדיין רלוונטית למעשה. הגם שקשה מאוד להכריע מרחוק ובלי היכרות אישית. אשתדל מכל מקום לתת הכוונה כללית:

בגמרא וברמב"ם איתא שישנן שלוש מטרות למענן מותר לעזוב זמנית את הארץ, על מנת לחזור אליה - בשביל פרנסה (למזונות, או להציל מהגויים), מציאת אשה ולימוד תורה.

הדיון הנובע מכך ודן בשתי שאלות בהן נחלקו ראשונים ואחרונים:

א. לכמה זמן הנסיעה המדוברת מתוכננת? האם לתקופה ממושכת ולשם שינוי מקום הדיור (כך לדעת תוס'), או אפילו כדי לשוב מיד לארץ (רמב"ם)? ובפרט הדבר נידון באחרונים, כשבזמנים שעברו יציאה ממדינה למדינה הייתה מלווית בתקופה ממושכת וניתוק מסויים ממקום המוצא, לפחות לאותה התקופה, מה שאין כן בימינו שניתן לצאת ולחזור תוך זמן קצר ובמסגרת מאוד מתוכננת.

ב. האם המטרות המוזכרות הן בדווקא, או שהן דוגמאות למטרות אחרות? האם גם למצוות אחרות מותר לצאת? האם לצרכים אחרים, אף שאינם מוגדרים כמצוות?

יש מן הפוסקים שהגבילו את ההיתר גם בימינו למטרות המוזכרות בלבד (לדוגמא הרב עובדיה יוסף), ויש שהתירו גם לצרכים נפשיים (כגון הרב דייכובסקי, הרב נ.א. רבינוביץ והרב ליכטנשטיין).

לכן למסקנא יש להתייעץ עם הפוסק האישי האם יש הצדקה הלכתית ליציאה לחו"ל לטובת נופש, צרכים נפשיים ולהתפעל מפלאי הטבע וכדו'

בברכה רבה,

ירון אנגלמאייר

כתבות נוספות