שאל את הרב

צניעות בטיול הגדול

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 10/09/23 16:51 כד באלול התשפג

שאלה

טסה בקרוב למזרח לכמה חודשים. כבר הרבה זמן שאני רוצה לעשות את הטיול הזה ומרגישה שזה הכרחי לנפש שלי, ובכל זאת לא רוצה שזה יפגע בפן הדתי בחיים שלי. אני דוסית, באמת, מתלבשת צנוע, ואני יודעת שכל מי שטסה עוברת בשלב מסוים בטיול למכנסיים - באמת קשה להיות עם חצאיות כשמטיילים במסלולים, נוסעים על אופנוע, נכנסים למים ועוד. אני לא יודעת מה לעשות, אני לא רוצה להיות צבועה עם עצמי וללבוש מכנסיים רק בחו״ל, אני באמת מאמינה בלשים חצאית. מצד שני, לא בא לי שכל עניין הצניעות יעיב על הטיול שלי ויהפוך כל סיטואציה למסורבלת ומתישה, בעיקר כשהפרטנרית שלי לא מקפידה על צניעות בכלל אז זו תהיה התמודדות אישית שלי.

תשובה

שלום

את צודקת. אכן לשמור על ערכים זה לא דבר קל.

אדם ששומר על הלכות לשון הרע למשל, משלם על זה מחירים לפעמים בחברה.

אדם ששומר על כשרות, מגביל את עצמו מרצון ביכולת שלו להנות מכל מיני מאכלים.

אדם שמשתדל להיות מוסרי, מונע את עצמו מלעשות דברים לא מוסריים שאחרים עושים.

וגם את שבחרת להיות נאמנה לתורה ולמצוותיה, בדגש להלכות צניעות, מקריבה חלק מהדברים שהיית עושה אם לא היית בוחרת בדרך הזאת, נכון? היית מסתובבת בלבוש אחר לחלוטין כמו נשים אחרות, היית הולכת למקומות (מועדונים, חופים מעורבים וכיו"ב) שהיום את לא הולכת אליהם, וכך הלאה.

ברור שאם את יוצאת לטיול כזה, היה נכון מצידך לעשות זאת עם מישהי שעולם הערכים שלה דומה לשלך (כמו שלטייל עם מישהי שלא שומרת על כשרות יכול להקשות עלייך את הטיול, כי את מצפה שהיא תתחשב בך למשל וזה יגביל אותה), מה שגם היה מוביל לפחות התמודדויות וגם מחזק אותך באתגרים.

לחברה יש השפעה כידוע (לא רק בטיול. תמיד).

אבל גם אם את בכל זאת יוצאת אם מישהי שלא מקפידה כמוך, זה לא אומר שאת צריכה לוותר לעצמך.

תגדירי מראש את הגבולות שלך בהתאם להלכה (ובהתאם לרמה שאת נמצאת בה. בלי לחפש הנחות), תחליטי מראש לא לוותר לעצמך, ותתאמצי לשמור על הנורמות שאת בחרת בהן, ובהתאם לכך תתכנני מראש את הטיול, באופן שמראש האתגרים בנושא הצניעות לא יהיו גדולים (גם אם זה אומר לוותר על חלק מהאטרקציות), וכמובן שתהיי הכי מוכנה לכל השאלות ההלכתיות שיכולות להתעורר במהלך הטיול.

במקביל, תדאגי מראש לתכנן איך את דואגת לתיחזוק רוחני תורני שלך במהלך הטיול, כדי לקבל כוחות להתמודדויות שבוודאי יהיו. כמו למשל, ספרי אמונה ומוסר שטוב לך ללמוד בהם, תהלים, שמיעת שיעורים, קשר עם מישהו בארץ שיהיה העוגן הרוחני שלך וכיוצא בזה.

בע"ה תזכי שהטיול לא יוריד ולא יפגע בעבודת ה' שלך (מבלי להיכנס לנושא היציאה מהארץ וההשלכות הרוחניות של זה), שבסופו של דבר זה הדבר החשוב ביותר שיש לאדם מישראל בחיים.

בהצלחה רבה

כתיבה וחתימה טובה

כתבות נוספות