שאל את הרב

יצירת תוכן מוסיקלי ופרסומו

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 09/09/23 23:51 כג באלול התשפג

שאלה

שלום וברכה, ויישר כח על כל מה שאתם עושים.

יש לנו כמה שאלות בנושא המוסיקה ובפרסומו במדיה:

1א:אני נגן בגיטרה, ומעוניין לעלות תוכן לערוץ יוטיוב שבו אני לוקח שירים חלקם דתיים וחלקים יכולים להיות גם לועזיים אבל בלי המילים שלהם, כלומר אני מנגן את המלודיה של השירים בגיטרה במקום שיהיה זמר שישיר אותם, מה התנאים שבהם יהיה מותר לעשות קאבר לאותם שירים לועזיים? לדוגמא אם אני לוקח שיר לועזי, יותר נכון לוקח את המלודיה של השיר (המנגינה) ואין יותר מילים אלא הגיטרה מנגנת את המילים האם זה מותר?

1ב: האם כל שיר יהיה מותר במידה ואין את המילים אלא רק המנגינה?(למשל שירים רגועים, קצת קצביים לעומת שירים רועשים שבהם אני מאמין שתהיי בעיה).

2: אני יודע שישנם פיוטים שאנחנו לפעמים שרים בבתי כנסת ומקור המלודיה שלהם הוא לועזי, ידוע לי שהרב עובדיה התיר ויש כאלה שהחמירו, האם זה מקרה דומה? (אף על פי שאני אינני מערבב בין שירי קדושה לשירים לועזיים).

3: ברגע שאני מעלה תוכן דתי או לועזי לערוץ יוטיוב הוא פתוח כל הזמן, כלומר מי שמחלל שבת או גויים יכולים לשמוע אותו בשבת, האם ישנה בעיה בזה? ( אני יודע שעבר שאלתי ועניתם שאין בעיה אבל רק רוצה לוודא שוב).

תודה רבה לכם,

אדיר.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

1. שיר מורכב ממילים ומנגינה, ברור שאין לקחת מנגינה של אחרים ולהשתמש בה, אלא א"כ היא כבר מופצת ופרוצה לכל דורש, אז אפשר להשתמש במנגינה.

2. אם מקור המנגינה והמדיה איננו ידוע ואיננו מפורסם אפשר.

3. אין בכך בעיה.

כתיבה וחתימה טובה

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות