שאל את הרב

מחשבות שליליות

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 16/08/23 23:20 כט באב התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב,

לעתים ממש חשוב לי מה המשפחה חושבת עלי,על הזוגיות שלי,על התואר שאני עושה.

מאד קשה לי להשתחרר מהמחשבות הללו,הם מאד מעריכים וגאים בי,תמיד הם אומרים שאני יפה וחכמה וכך גם הסביבה שלי. אבל בכל זאת שמעתי אותם כמה פעמים מדברים עלי ועל כל מני נושאים.

אני יודעת שזה בלתי נמנע וגם אני לפעמים חוטאת ומדברת על אחרים.

לפעמים אני גם מנסה לדלות מידע בשביל להבין מה הם חושבים,יש משפט שאומר ״מה שלא יודעים לא כואב״ נורא קשה לי להשתחרר מזה ופשוט לא להאזין ולא לחשוב יותר מדי מה חושבים עלי.

אני מאד משתדלת אך מאד מתוסכלת מעצמי, האי וודאות של לא לדעת מה קורה ושחס וחלילה יקרה משהו רע גורם לי לרצות לדעת תמיד מה מדברים,עלי,על בן זוגי וכדומה.

אשמח לכיוון לגבי הנושא הזה,

תודה

תשובה

שלום

אני חושב שאת אכן צריכה לעשות עבודה רצינית עם עצמך, על איך להתמקד ביחס שלך אל עצמך, ואיך להשתחרר מהתלות במבט וביחס של אחרים.

זה יכול להיות למשל על ידי כך שבסוף כל יום (או פרק זמן אחר) תהיי עם עצמך, כדאי בעזרת דף וכלי כתיבה, ותכתבי לעצמך על מעלותייך ועל חסרונותייך. על מה היה טוב היום ומה פחות. מה צריך לשמר ומה כדאי לשפר למחר.

מאוד קריטי לשמור שזה בשום אופן לא יוביל לעצבות או דיכאון, אלא להיפך - לשמוח במה שיש, ולהשתדל להתקדם לאט ובהדרגתיות במה שטעון שיפור (ולכולנו יש המון דברים שצריכים שיפור, ותמיד יהיו, כדי שתמיד נוכל להתקדם עוד).

לגבי הדחף החזק לדעת מה אומרים או חושבים עלייך - קודם כל מציע מאוד לשנן וללמוד על כך שלנסות לברר מה מישהו אמר עליי, זה ממש אסור מצד איסור רכילות, גם מצידך בתור זו שרוצה לשמוע, וגם בהכשלת מי ששואלים אותו.

בפועל, אני חושב שמכיון שאת יודעת בשכל שזה לא טוב, כדאי לנסות לעשות צעדים מעשיים קטנים שירגילו אותך לא לעסוק בזה. כמו למשל, להחליט שביום הקרוב אני לא בודקת ולא מתעסקת במה אמרו עליי. יש להניח ולקוות שעם הזמן הדחף יתמתן ואף ייעלם.

מקווה שעצותיי יועילו

בהצלחה רבה

כתבות נוספות