שאל את הרב

קושי עם לשון הרע

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 14/08/23 15:09 כז באב התשפג

שאלה

שלום וברכה!

יש לי קושי גדול בעניין לשון הרע. החלטתי שאני לוקחת על עצמי לימוד יומי של הלכות לשון הרע ובאמת בתקופה שהתחלתי ללמוד הרגשתי שאני משתפרת.

אבל יש בעיה עם הבת זוג של אחי. כשהם באים בשבת הביתה היא מעכירה את האווירה וכולם רואים ויודעים זאת ושותקים לה כדי לא ליצור ריב ויוצא מצב שגם אם אני מאוד משתדלת לא לדבר זה בסוף יוצא לי ואני מדברת עליה וגם אם לא מדברת אני חושבת את זה ביני לבין עצמי וזה פשוט מרסק אותי כי זה פוגע בי ואני יודעת את החומרה בלשון הרע וזה גם פוגע בהורים שלי שרבים להם בבית שזה עוד יותר מצער אותי. הם מבחינתם רוצים שאני אשתדל מאוד להתעלם ולא לדבר. אבל אני פשוט לא יכולה לסבול את ההתנהגות הלא מכבדת שלה בכל המישורים!!! גם שמנסים לדבר איתה זה לא משתנה.

אני לא מבינה מה אני יכולה לעשות עם זה??? אני יודעת שזה הניסיון שלי ושאני לא עומדת בו פעם אחר פעם אבל אני גם לא יכולה להשאיר את זה עם עצמי בלי שזה ישתנה.

תודה מראש!

תשובה

שלום

ראשית, אשרייך על הלימוד היומי ועל ההתחזקות בנושא. חשוב מאוד מאוד.

לגבי ההתמודדות שתיארת אני מציע כמה דברים:

א. להוסיף עוד בלימוד. לא רק של ההלכות של ה'חפץ חיים', אלא גם בספרו 'שמירת הלשון', שעוזר מאוד לחזק את היחס הנפשי בנושא הזה.

ב. לקבל על עצמך קבלות מעשיות קטנות (בלי נדר), כמו למשל, שבחמש דקות הקרובות את שותקת ולא מתערבת בוויכוח.

ג. לנסות לנתק מגע מדי פעם, למשל כשאת רואה שמתחיל דיון כזה, את קמה לכמה דקות באיזשהו תירוץ, ואז להזכיר לעצמך איך את רוצה שזה יהיה ולחזור.

ד. לעבוד עם עצמך על העין הטובה כלפיה. כלומר, לפני שהיא מגיעה אליכם, לשבת עם עצמך ולהתמקד בדברים הטובים שיש בה, וגם כשהיא מגיעה לעשות עבודה מעשית של יחס חיצוני (אפילו אם זה עדיין לא משקף את היחס הפנימי) מאיר פנים ומפרגן. עם הזמן זה ישפיע קודם כל עלייך, ובע"ה אולי גם עליה.

בהצלחה רבה

כתבות נוספות