שאל את הרב

שאלות מתוך כאב

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 02/08/23 14:10 טו באב התשפג

שאלה

היי

אני במציאות לא פשוטה בכלל, גם בחיים האישיים שלי עברתי בכלל לא מעט וגם המשפחה שלי חוטפת כאפה אחרי כאפה והסוף הטוב נראה רחוק..

אני מאמינה בכל ליבי שה' עושה הכל, שבאמת באמת הכל טוב, גם אם כואב וגם אם בלתי נסבל.

אבל בכל זאת המצב הזה מעורר אצלי כמה שאלות..

1. האם צריך להתפלל תפילה פרטית לשינוי המצב, בתפילות בדרכ אני נוטה לא לבקש דברים ספציפיים אלא פשוט להתחבר לרצון של הקב"ה אבל האם אני מפספסת בכך משהו?

2. האמונה בטוב מתחלקת אצלי בין מה שנגלה לבין מה שנסתר ממני, האם אמונה בטוב השלם לא כוללת גם חוויה נגלית של טוב? ולא רק אמונה שמאחורי הכל עומד טוב?

3. יש לי ערפל כללי בכל הנוגע לשכר ועונש שמעתי הרבה דעות בעניין ורציתי לשאול האם כשהחיים לא מאירים פנים זה סימן לדבר מה הצריך תיקון, במידה שאני ב"ה עובדת מאוד על ההתפתחות ועל המידות והמעשים שלי ומודעת למקומות בהם אני נופלת ועושה תשובה בכל ערב, האם יש עוד משהו שמחובתי לעשות?

תודה!

תשובה

שלום וברכה

לפני כל דבר אחר - אני מברך ומאחל כי ייפתחו בפנייך שערי אורה והטבה, ומתוך המשברים ייוולד דבר מה חדש ומאיר.

א. אין חובה להתפלל תפילה פרטית, ובהחלט ניתן לכלול את העובר עלייך בתוך התפילה הכללית. אולם נראה כי נכון יותר לעשות את שני הדברים - גם תפילה כללית, אך גם ללכת בדרכי כל התפילות שאנו מכירים בתנ״ך, שהיו תפילות פרטיות ואישיות, ופרשו בפני הקב״ה את עולמנו הפנימי ואת מה שאנו מבקשים ממנו מתוך התרוממות הנפש כלפיו.

אנחנו לא עושים את החשבונות של הקב״ה, כי אם עומדים בפניו ופותחים את סגור ליבנו, והוא יעשה הטוב בעיניו. כשרע לנו - אין אנו אומרים שאם זה רצון ה׳ אנו לא מבקשים שזה ישתנה. אנחנו אומרים ״דיין האמת״, ומתוך כך מבקשים את מה שהיינו רוצים שיתרחש בעולמנו, ו״ההחלטה״ האם לקבל את התפילה או לא לקבל היא בידיו.

ב. לכן, אנחנו גם לא אומרים לעצמנו כי הרע הוא טוב. היו גדולי ישראל - רבי עקיבא, נחום איש גמזו וכדו׳ - שחיו באופן מיוחד זה, אולם לא זו ההדרכה לנו. הרע הוא רע מנקודת המבט שלנו, ואנו מתפללים כי יסור מאתנו. כך נהגו כל גדולי המקרא לאורך הדורות כולם.

ג. אנחנו לא יודעים את כללי השכר והעונש, ובכלל - גם כשמתחוללים דברים רעים בעולם - לא תמיד הדבר הוא בגללנו. אבל, אנחנו מנצלים את מה שעובר עלינו כדי להתעורר, ונראה מדברייך שאת הולכת בדרך נכונה.

אשמח אם תקראי את מאמרי הדן בשאלה האם יש לנו כלים לדעת את רצון ריבונו של עולם: https://drive.google.com/file/d/10uAGYi_VXRD9crn4pcYA5xlM_wrtNLII/view?usp=drivesdk.

ֿ

ואם תרצי להמשיך לדון בכך - אשמח

כל טוב והארה

3. יש לי ערפל כללי בכל הנוגע לשכר ועונש שמעתי הרבה דעות בעניין ורציתי לשאול האם כשהחיים לא מאירים פנים זה סימן לדבר מה הצריך תיקון, במידה שאני ב"ה עובדת מאוד על ההתפתחות ועל המידות והמעשים שלי ומודעת למקומות בהם אני נופלת ותשובה בכל ערב, האם יש עוד משהו שמחובתי לעשות?

תודה!

כתבות נוספות