שאל את הרב

הוכחה לתורה מן השמיים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 20/08/23 17:03 ג באלול התשפג

שאלה

קראתי את מה שכתוב הרב לגבי מתן תורה 'הבה נשאל את עצמנו מה יכולה להיחשב הוכחה לכך שתורה מן השמיים. לענ"ד, אם נחפש סוג של הוכחה כזה – לא נמצא, שכן תמיד יכולים להיות הסברים שונים. העובדה שההיסטוריה מתאימה לארכיאולוגיה – גם אם זה היה מושלם – עדיין אינה מוכיחה שתורה מן השמיים, ובמקסימום היא מוכיחה שהיה כותב שידע על מה הוא כותב. לכן, נראה לי שלעולם לא תימצא הוכחה כזו, וכתבתי על כך פעמים רבות.' ולכן אני רוצה לדעת:

1)אם אין הוכחה אז למה לקיים את המצוות בכלל?

2)האם בתורה עצמה אין הוכחה שהיא מן השמיים?

3)האם יש בתשובות לשאלה 1 ולשאלה 2 הבדל בין אשכנזים לספרדים ובין אשכנזים לאשכנזים חסידיים?

אני לא רוצה להפסיק לקיים מצוות

צום קל

תשובה

שלום וברכה

בתשובה לשאלותיך:

א. האם אתה עושה רק דברים שיש הוכחה לקיומם ? האם אתה אוהב, ויכול להוכיח את אהבתך ? האם אתה יכול להוכיח את החשיבות של מידת הענווה או של אמירת אמת ? האמונה שנמצאת בתוכנו נובעת ממקומות עמוקים יותר מאשר הוכחה, והיא חוברת אל המסורת שהועברה אלינו מדור לדור, ושניהם ביחד יוצרים את ברית האמונה. אשמח אם תקרא את https://bit.ly/2ZkTgWf כדי להרחיב בסוגיה זו.

ב. שוב, ברמה התיאורטית לא יכולה להיות הוכחה שהיא מן השמיים, שכן לעולם תישאל השאלה מי אמר שההוכחה עצמה נכונה. אני מחזיר אותך לשאלתי המקורית: מה ייחשב בעיניך כהוכחה ? הלוא התורה כן כותבת שמקור עשרת הדברים הוא בהתגלות א-לוהית, אולם זה לא מהווה לגביך הוכחה, ואם כן – מה כן ?

ג. בנושאים הקשורים בהיגיון לא נראה לי שיכולה להיות הבחנה בין אנשים שונים.

הדברים שאני כותב לא באו להחליש את קיום המצוות, כי אם להפך: לחזק ולהעמיד אותו על היסודות הנכונים.

כל טוב ושמחת אמת

כתבות נוספות