שאל את הרב

פגישות אינטייק לארגון

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 23/07/23 17:19 ה באב התשפג

שאלה

שלום הרב,

במסגרת הכשרה בפסיכותרפיה, אני נותנת טיפולים בעלות סימלית לצעירים בארגון הלל שזה ארגון שמסייע ליוצאים מהחברה החרדית. בהתחלה התלבטתי אם זה נכון, כי אני לא מזדהה כמובן עם כל ערכי הארגון (בתור אישה דתיה) אבל חשבתי שמאחר שמדובר בטיפול, ואני לא מקדמת איזה אג'נדה מסוימת ,ולהפך יש הרבה צעירים שעברו פגיעה גדולה וצריכים עזרה - אז נכנסתי לזה.

לאחרונה יש לי הצעה לקיים פגישות אינטייק לצעירים שרוצים לקבל את השירותים של הלל, לכניסה לארגון. בעיקרון אני בעיקר שואלת על הרקע שממנו האדם מגיע (כן חיפשו איש טיפול) אבל גם אמורה לספר על השירותים הניתנים (כלומר לא מדובר באינטייק לפני טיפול אלא פגישה בסגנון טיפולי אבל בשביל לבדוק התאמה לארגון). אני מניחה שחלק מהשירותים הם באמת תמיכה, הכוונה בלימודים וכדומה אבל חלק מן הסתם קשה לי להיות חלק מהם - כמן הזמנות שאני רואה למפגשים בחגים ובכלל הכנה לחיים חילוניים (אין כמובן התחייבות שיקבלו את כל השירותים אבל מציגים בפניהם את האופציות).

מצד שני ,אני לא זו שנותנת את השירותים האלה כמובן וגם יש המון תמיכה שהארגון נותן לאנשים שהם הרבה פעמים חסרי תמיכה, צריכים אותה וזה עוזר להם מאוד.

אשמח לדעת מה דעת הרב בעניין.

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

לא צריכה להיות לנו מוטיבציה כלשהי לעודד אנשים לצאת מעולמם הדתי. לא בעולם החרדי. לא בעולם הציוני דתי, ולא בכל עולם שהוא. להפך, אנחנו צריכים לפעול ברוח של "והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם", ולחזק את הזהות היהודית של עצמנו ושל הסובב אותנו. אם פעילות זו הייתה מיועדת לעידוד יציאה מהחברה החרדית – לא היה מקום כלשהו להיות חלק ממנו.

אני מבין שלא כך היא המציאות. מדובר בבחורים ובחורות שיצאו לא בגלל הארגון הזה ולא בגלל עידודו, אך הם מוצאים את עצמם נטושים, זקוקים לטיפול ועזרה, מטולטלים ופגועים. בשל כך, צריך להושיט יד ולפתוח את הלב, ולהעניק להם את הטיפול שהם זקוקים לו. זה חלק בלתי נפרד מהאנושיות שלנו, ממצוות החסד והצדקה, ומפתיחת הלב לכל אדם.

התחום שאת שואלת עליו הוא תחום "אפור". אין לי את הכלים להעריך האם זה חלק מהטיפול שהם זקוקים לו, או משהו מרחיק לכת יותר. ברם, בשל העובדה שאת רק מדווחת להם על הדברים הקיימים, לא נותנת מכשול בפני עיוור שכן הם כבר הלכו רחוק מאוד, וגם לא מסייעת להם לבחור דווקא בדרך זו – נראה כי יהיה נכון להמשיך לעבוד שם, כל עוד המגמה היא אכן טיפולית ולא אידיאולוגית.

כל טוב

כתבות נוספות