שאל את הרב

תשלום על שיעור נהיגה חלקי

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 26/06/23 07:17 ז בתמוז התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב,

ידוע ששיעורי נהיגה זה עסק לא מפוקח כך שכל אחד יכול לינקוב במחיר שעולה על ליבו. היה לי שיעור נהיגה היום שעולה 210 שח לשעה. זהו הזמן והמחיר הקבוע. בשיעור המורה שלי עצר אצל סוכן ביטוח לאחר שקרתה תאונה שעתיים לפני ולקח לי 20 דק בזמן שדיבר איתו בשמש החמה. לבסוף אמר שהשיעור יהיה רק 40 דק במקום שעה מה שלא אופנייני לו ואמר לי שאשלם לו 150 שח. בחישוב מתמטי נמצא שעליי לשלם רק 140 ל2 שלישי שיעור. אמרתי לו שאשלם לו בשיעור הבא כי רציתי לבדןק האם עליי לשלם לו את המחיר שהוא נקב, אשר הוא שרירותי לגמרי ויכול היה לומר כל מספר שיעלה על דעתו, הרי מתמטית לא הגיע לו אלא 140 או שמא עליי לשלם לו כפי שציין?

תודה רבה, אבישי

תשובה

שלום וברכהֿ

בדיני ממונות, אי אפשר לפסוק בלי לשמוע את שני הצדדים.

אם אכן הסיפור הוא כפי שאתה מספר - אני מעריך שאם הייתם הולכים לשורת הדין אכן היית חייב לשלם לו רק 140 ש״ח, אם הסיכום ביניכם הוא 210 ש״ח לשיעור. הוא יכול מלכתחילה לקבוע כי שיעור של 40 דקות עולה אצלו 150 ש״ח, אולם כיוון שלא היה סיכום כזה ביניכם, והדיון הוא בדיעבד - כנראה שזה היה פסק הדין. כמובן שכל זה הוא אם רק אתם הייתם בעולם, אולם אם הנוהג הוא שעל שיעור חלקי וקצר משלמים יותר באופן יחסי - אפשר שהטענה שלך לא הייתה מתקבלת..

לכן, כאמור, צריך לשמוע את הצדדים כולם.

וכמובן, לזכור תמיד כי אין בחיים כדאי לא להיצמד רק לשורת הדין, כי אם לשאול את עצמך כיצד אתה רוצה ליישב את הפער ביניכם. הטוב ביותר הוא כמובן לדבר איתו על כך ולהגיע לסיכום שירצה את שניכם. אין משהו יותר טוב מזה.

כל טוב

כתבות נוספות