שאל את הרב

מה לעשות עם המחשבות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 21/06/23 13:18 ב בתמוז התשפג

שאלה

לילה טוב הרב שרלו.

מזה מספר שבועות אני מוצא את עצמי אולי עשרות פעמים ביום חושב אחרי כמעט כל דבר שאני עושה אומר במובן של של "הייתי צריך לומר..לא הייתי צריך לומר.."הייתי צריך לעשות..לא הייתי צריך לעשות.." מה הייתי צריך להגיד או לעשות.." וכו'. ההתעסקות הזאת מביאה אותי לידי חולי. נראה לי כאילו איבדתי את היכולת להבין מה נכון להגיד/לעשות ומה לא נכון להגיד/לעשות

.אשמח לעצת הרב. תודה ולילה טוב

תשובה

שלום וברכה

המצוקה אכן מאוד גדולה. עצם העובדה שאדם בוחן את עצמו בדיעבד - אינה רעה, ולמעשה בדיוק כתבתי על כך בעלון ״שבתון״ שיפורסם השבת: https://shabaton1.co.il/?p=32993.

אך אתה לא נמצא במקום הזה, כי אין מדובר בחשבון אלא ברדיפה פנימית, ואין מדובר במשהו שבונה דברים באופן חיובי, כי אם בחוויה הרסנית כפי שאתה מתאר.

מה כדאי לעשות ?

במצבים כאלה תמיד כדאי לפעול בשני מישורים. מישור אחד הוא מישור הייעוץ הנפשי המקצועי, שכדאי לדבר עליו עם בעל מקצוע, שכן נראה שהחוויה שאתה מתארת היא חוויה מוכרת וידועה, ויש לה אולי שם וטיפול וייעוץ.

מישור שני הוא אכן המישור הרבני. לזכור תמיד כי המבט צריך להיות קדימה ולא אחורה, בונה ולא הורס, התעסקות במה שתעשה בעתיד ולא במה שנהגת בו בעבר, והבנה עמוקה כי כל קו החשיבה צריך להיות חלק מעולם התיקון.

בדרך זו, של שילוב הנפשי עם הרוחני - מקדמים את פני הטלטלה שאתה מתאר.

כל טוב ושמחת חיים

כתבות נוספות