שאל את הרב

זרע לבטלה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 13/06/23 19:59 כד בסיון התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב אני עושה זרע לבטלה מגיל קטן ואני עכשיו בן 13 היה לי בר מצווה ב15 למאי. אני מאוד מפחד מהאסונות שיקרו לי ביום מותי ואני ממש חושש אבל הלב שלי יודע שאני אוהב את ההוא שבשמיים אני לא יודע איך לתקן את הזרע לבטלה ולפי דעתי עשיתי זרע לבטלה לפי מה שאני זוכר אולי 100 פעמים אני רוצה לחזור בתשובה כי אני לא רוצה שיקרה לי משהו רע ביום מותי אשמח לעזרה ודרך אגב אני חילוני ומשתדל להניח תפילין כל בוקר תודה ואשמח שתגיב.

תשובה

בס"ד

שלום רב,

אתה כותב כאן שאתה לא דתי, אבל מעצם העובדה שאתה פונה אלינו בשאלה אתה גם לא חילוני.

ציבור רחב מאוד בעם ישראל מתנהג כמוך - לא ממש דתיים ולא ממש חילוניים.

המסקנה היא שצריך להסתלק מההגדרות הללו. אין שום צורך לקבוע על כל אדם אם הוא 'דתי' או 'חילוני'. אפשר כמוך, להיות יהודי בלי הגדרה ברורה.

באשר להוצאת זרע לבטלה - קשה מאוד להתגבר על כך לחלוטין בגיל הנעורים. לכן על תייסר את עצמך. תשתדל כפי יכולתך. האל הטוב בשמים לא רואה רק את חטאיך אלא גם את צערך והשתדלותך, כל זה עומד לטובתך.

נראה שעד גיל עשרים אתה לא צריך לדאוג, כי בית דין של מעלה מתייחס בסלחנות לעבירות של נערים לפני גיל עשרים:

(1) הרמב"ם בפירושו למשנה (סנהדרין ז,ד) כותב: "שנאמר לנו בקבלה שאין הקב"ה מעניש בכרת אלא אחר עשרים שנה, ואין חלוק בזה בין זכרים לנקבות". כלומר שלהבנתו זהו עניין הלכתי ולא רק דברי אגדה.

יש להעיר על כך שמצאנו בדברי חז"ל (ב"ב קנו,א) שאין דעתו של אדם מתיישבת בדרכי העולם לפני גיל 20. ייתכן שגם בית דין של מעלה מתחשב בחוסר היציבות של גיל הנעורים ולא מעניש בכל חומרת הדין את מי שלא לגמרי מיושב בדעתו.

(2) אפשרות נוספת... עד גיל עשרים הקב"ה אינו מעניש את האדם, אלא ממתין לו, שמא ישוב בתשובה. אולם משהגיע לגיל עשרים, אם לא ישוב בתשובה - יענש.

להלן קישורים לתשובות המקוריות בעניין

(1) הרב דב קדרון http://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=50234

(2) הרב אוריאל טויטו https://www.yeshiva.org.il/ask/131721

כתבות נוספות