שאל את הרב

תנועה ומטרה בחיים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 06/06/23 07:25 יז בסיון התשפג

שאלה

שלום הרב,

שאלה שמציקה לי... איך צריך להתנהל בחיים -

האם צריך שתהיה לנו מטרה ראשית גרנדיוזית מרכזית שנדע אותה לפני שמתחילים לנוע בחיים, או להבין מה המטרה תוך כדי תנועה ותעיה בדרך?

מצד האופציה הראשונה - מי שיש לו מטרה גדולה וראשית לכל חייו יכול לחיות כל רגע ורגע באופן משמעותי שממלא את המטרות הנגזרות, מימוש פוטנציאל מירבי, אבל גם אפשר לקפוא במקום ולא להיות בתנועה,

מצד האופציה השניה - אנחנו בתנועה אבל לא בהכרח לכיוון הנכון ואולי בזבוז משאבים ואנרגיה וחיים וטעויות מול בני אדם אחרים...

אז מה עדיף? מה אפשר לעשות?

תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על השאלה החשובה הזו.

אני מניח כי יכולה להיות יותר מתשובה אחת נכונה, בשל העובדה שבדיוק כפי שכתבת – יש שיקולים לכאן לכאן. ניתן להוסיף שיקולים של מעלות וחסרונות בכל דרך, למשל המעלה של מטרה גדולה היא גם לעתים החיסרון, כי אפשר שאדם בכלל יטעה ביחס למטרה זו, ואז כל חייו הוא הלך לכיוון הפוך (מה שכתבת דווקא כחיסרון בדרך השניה), ואילו בדרך השניה אנו מחמיצים פעמים רבות את העוז והעוצמה של נאמנות ודבקות בנתיב מסוים.

אני יכול להציע לך שתי אפשרויות ביחס לשאלה זו. ראשונה בהן היא לחדור פנימה אל תוך עצמך ולבחון מה באמת מניע אותך, ומה מחזק אותך. כלומר: לא לשאול את השאלה הזו ברמה התיאורטית ובניסיון למצוא את המענה ביחס לכל בני האדם, כי אם לקרוא את עצמך ולראות האם דרך זו מחלצת ממך את הטוב, או דווקא דרך אחרת. המבחן הוא מבחן ההנעה וההארה הפנימיים.

שניה בהן היא לנסות לאחוז בזה וגם מזה לא להניח את ידינו. כלומר: אכן להציב לנו מטרה גדולה ומשמעותית, אך להיות קשוב בכל עת, ולא להינעל בה, כי אם לכוונן את דרכנו כל הזמן, לדייק ולחשב, להיות פתוח לתפניות שצריך לעשות וכדו'. החיים הופכים ל"ריקוד", כאשר מחד גיסא דבקים בריקוד, ומצד שני מתקנים ומשפרים אותו בכל עת.

ויש בוודאי דרכים נוספות, ואולי הן מוכרות לך.

כל טוב ושמחה

כתבות נוספות