שאל את הרב

פירוש פסוק בשיר השירים והגישור בין יראת שמיים לביקורת המקרא

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 30/05/23 06:20 י בסיון התשפג

שאלה

שלום וברכה לרב, שמעתי פירוש מחוקר תנ"ך שנחשב ירא שמיים שפירש את הפסוק בשיר השירים "כרם היה לשלמה בבעל המון" שזו ביקורת נסתרת כלפי שלמה המלך שהיו לו אלף נשים והוא בעלן של המון נשים, ברצוני לשאול את הרב שתי שאלות, שאלה ראשונה האם זה מסתבר לרב מבחינת פשט הפסוקים ושלאה שנייה איך יש להתייחס לטענות כאלו מבחינת יראת השמיים של האדם, לפני ששמעתי את השיעור הזה לא הייתי מודע לפירוש ההוא ומאז שאני קורא את הפסוקים אני חש פגיעה בחיבור שלי לטקסט אם הוא כביכול מלגלג בצורה נסתרת וכיו"ב, אשמח לתשובה של הרב, וגם התייחסות כללית ליחס בין האהבה לפסוקים ובין עולם המחקר ופשטם של מקראות, כל טוב.

תשובה

שלום וברכה

שערי פירוש לא ננעלו, ואני לא מוסמך לקבוע אם פירוש מסוים הוא נכון או לא. ברם, אין שום סיבה שבעולם להניח שבפסוק הזה מדובר על נשים, שהלוא כלל לא מדובר על כך בפשוטו של מקרא.

האם אפשר שיש בפסוק ביקורת על שלמה בהקשר אחר ? אפשר. שהלוא הפסוק אכן מעמת בין מה שעשה שלמה, ובין "כרמי שלי לפני – האלף לך שלמה..." כלומר: אפשר שכותב פסוקים אלה העדיף את כרמו שלו על פני נוהגו של שלמה.

האם יש בכך פגיעה ביראת שמיים ? איך ניתן לומר כדבר הזה אם זה אכן פשוטו של מקרא. יראת שמיים לא נקבעת לפי מה שאנחנו חושבים שצריך להיות, אלא לפי מה שהשמיים – ובמקרה הזה כתבי הקודש – לימדו אותנו ברוח הקודש, ואם זה מה שכתוב, לא זו בלבד שאין בכך פגיעה ביראת שמיים אלא זו היא יראת שמיים, ואסור ללמוד בדרך אחרת.

האם מצאנו בכתבי הקודש, בדברי חז"ל וכדו', בד בבד עם ההערצה הגדולה לשלמה המלך גם דברים שמבקרים את התנהגותו – בוודאי. הדבר אפוא מחזק את הקביעה שאם זה פשוטו של מקרא – אין מדובר בפגיעה ביראת שמיים כי אם להפך. לא מדובר על לגלוג, כי אם על התוויית הדרך הנכונה על ידי הנבואה ורוח הקודש, שאינה נושאת פנים לאיש, אלא מלמדת אותנו את הדברים המופלאים ואת הדברים הבעייתיים כאחד.

הלוא כן ?

כל טוב ויישר כוח על הדיון

כתבות נוספות