שאל את הרב

לא מבין את עניין השכר ועונש

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 17/04/23 13:05 כו בניסן התשפג

שאלה

שלום,

אני לא מבין את הקונספט של שכר ועונש.

לפי החיים בעולם הזה ייקבעו לי חיי נצח שלמים???

זה נשמע הגיוני?

ואם מישהו מת בגיל שנה?

ואם מישהו עשה הרבה עבירות ויכל לחזור בתשובה אבל מת בתאונה בגיל 19?

ואם מישהו נולד למשפחה של עבריינים והפך לעבריין כי זה כל מה שראה ומת בפיצוץ אופנוע בגיל 30?

וגם לפי התפיסה של גלגול נשמות - נניח מישהו חי סך הכל 500 שנה, אז אפילו לפי 500 שנה - ייקבע לו חיי נצח שלמים? אז אם מישהו וואלה פספס 500 שנה, עכשיו לנצח נצחים יהיה לו "איכות חיים" לא טובה?

איך אפשר ככה שיהיה? אני לא מבין את ההגיון

תשובה

בס"ד

שלום רב,

השאלות שלך באות מתוך "קונספט של שכר ועונש".

אני לא רואה את ההשגחה האלוקית כ- "קונספט של שכר ועונש". אני מאמין שיש אמת וצדק אלוקיים. אני בטוח שבורא עולם גומל לכל בריה על המעשים הטובים והרעים.

ריבון עולם נוהג את עולמו בצדק. צדק אמתי, מלא שלם ומוחלט. זהו ביטחון אמוני שלא ניתן לפרטו לכל מקרה ומקרה בחיים.

בעולם שלנו אי אפשר לחולל צדק מוחלט. לדוגמה - כאשר מטילים עונש מאסר על פושע, פוגעים בלי צדק בחפים מפשע: אשתו ובניו. אין שום אפשרות להעניק שכר ועונש מדויקים וראויים, בכל פעולה של עשיית צדק אנושי מתלווה גם אי צדק בשוליים.

לכן כל השאלות שלך נכונות במושגים אנושיים, ואין להם תשובה מלאה. זו הסיבה שאני לא מקבל את הקביעה שלך אודות: "קונספט של שכר ועונש".

אני מאמין בריבון עולם שיש לו 'חשיבה' נעלית לאין ערוך מאתנו, וגם 'כלים' לחולל צדק שהם הרבה יותר מורכבים ומשוכללים מההבנה שלנו.

אני בטוח שריבון עולם מנהל עולמו באמת ובצדק, גומל עם כל בריה גמול שלם והוגן, אצל יהודי או גוי, זקן או תינוק...

אמונה בריבון עולם כוללת ענווה והתבטלות בפני ריבון עולם, ומתוך כך הבנה שלא נוכל להבין איך בדיוק נעשה הגמול והצדק. אמונה בגמול אלוקי שלם מעניקה רוגע, שלווה ובטחון שיש צדק ויש גמול לכל בריה על כל מעשיה.

כתבות נוספות