שאל את הרב

קיום עצמי

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 14/04/23 13:26 כג בניסן התשפג

שאלה

שלום הרב,

בהמשך לשאלתי בעניין ממשות העצמיות.

תודה על תשובתך.

הרב הזכיר את הנשמה, כדבר שקיים באמת.

זה נשמע בדיוק כמו שתורות המזרח המסורתיות מאמינות, שהישות העצמית היא לא חסרת קיום, אלא שאין לה קיום עצמי, נפרד, ולכן ה - אין הוא המצב האמיתי שיש לשאוף אליו, שהרי מצד האמת המציאות היא אחדותית לגמרי.

וזה מתחבר לי גם לעקרון של ביטול היש החסידי, במיוחד תורת הבעש"ט וחב"ד, מצד שני בתורת הראי"ה יש הרבה דגש על העצמיות של האדם, על העצמה וגילוי של היש ולא ביטולו.

האם יש דרך ליצור סינטזה בין התפיסות השונות, שלמרות הסתירות, בכולן מצאתי אמת?

ברצוני לדייק את המחשבה בעניין הזה כך שתתישב בשכל ובלב.

תשובה

שלום וברכה

שאלה יפה שאלת.

מבין התשובות השונות האפשריות - אני יכול להציע לך רק את זו שאני קרוב אליה, ואפשר שתמצא תשובה טובה יותר במקום אחר.

איני מאמין כל כך בסינתזה.

את הסיבות לכך תוכל לקרוא כאן בדברי הלל צייטלין זצ״ל:

https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/cdnmedia.toravoda.org.il/wp-content/uploads/2019/02/%D7%A9%D7%A8%D7%9C%D7%95-%D7%93%D7%A3-%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%AA.doc

נראה לי יותר לנוע בין הקצוות.

לאמור: לא לחתור לתשובה אחת בלבד, אלא לחוויות חיים תנודתיות.

לעתים לחיות חיים קיומיים של ממש.

לעתים בביטול.

זה יכול להיות קשור למועדי זמן: ביטול הוא תחושת חיים עמוקה מאוד, לדוגמה, בפורים. כשלא יודעים. ברמות מסוימות בימים הנוראים. בפסח יש חוויית ביטול מסוימת, שהמצה מבטאת אותה.

ואילו בדרך כלל, לחיות חוויה עמוקה מאוד של קיימות. ממשית. לא לחתור אל האין כי אם אל היש. במובן המלא של הדברים.

וכך נעים לכאן ולכאן וחווים את שתי החוויות.

כל טוב

כתבות נוספות