שאל את הרב

תנ״ך

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 17/03/23 10:27 כד באדר התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב.

יש לי שאלה לגבי המסופר בספר דברי הימים א פרק ב פסוקים לד-לה

הפסוקים אומרים כך:

לד וְלֹא-הָיָה לְשֵׁשָׁן בָּנִים, כִּי אִם-בָּנוֹת; וּלְשֵׁשָׁן עֶבֶד מִצְרִי, וּשְׁמוֹ יַרְחָע.

לה וַיִּתֵּן שֵׁשָׁן אֶת-בִּתּוֹ לְיַרְחָע עַבְדּוֹ, לְאִשָּׁה; וַתֵּלֶד לוֹ, אֶת-עַתָּי.

מסופר פה על יהודי (איש משבט יהודה) שלא היו לו בנים רק בנות. הוא נתן את אחת מבנותיו לאישה לעבד מיצרי שהיה בבעלותו.

השאלה שלי מה יכולה להיות הסיבה שבגללה אותו יהודי נתן את ביתו לאישה לעבדו המיצרי?

הרי מכל בחינה הוא מפסיד גם מבחינה חומרית הוא מפסיד כי עליו לשחרר את העבד ולכן והוא מפסיד עבד, וגם מבחינה רוחנית הוא מפסיד כי הוא שותף באיסור של להתחתן עם בני מצרים שלושה דורות לאחר שהתגיירו.

מדוע לא לתת את ביתו לאיש ישראלי, אלה דווקא לעבדו מיצרי?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

עיין רד"ק (פסוק לד) שכתב:

שגדל עמו והיה בן ביתו כמו אליעזר עבד אברהם, ונתן לו בתו אחר ששחררו (עיי"ש). ואמנם חז"ל אמרו שהמעשה לא היה טוב שהרי נולד מהזיווג הזה ישמעאל בן נתינה (טו דורות) שהרג את גדליה, והרס את שארית מלכות יהודה בארץ ישראל. על בעיית המצרי כבר דן באור שמח ואמר שהיה מצרי שלישי שהשתחרר.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות