שאלה
שלום הרב שרלו,
מקווה שהיריעה תספיק לשאלה כזאת. מתי אנו ניגשים לסוגיה בבחינת לכתחילה ומתי מבחינת בדיעבד?
למשל, האם בדיני כתובה/גיטין נהוג כך ובשבת נהוג אחרת?
תודה רבה
תשובה
שלום וברכה
קשה לי לענות על שאלה זו, כי אני לא מבין בדיוק מה אתה שואל.
אסביר:
באופן כללי, אנחנו תמיד נוהגים לכתחילה.
יש מצבים של שעת הדחק - שבגללה אנחנו נוהגים בהלכות הנוגעות לשעת הדחק.
ויש סוגיות שלמות של מה קורה כאשר לא עשינו את הלכתחילה, ולא הייתה זו שעת הדחק - האם יצאנו ידי חובה בדיעבד.
זה כמובן שונה מתחום לתחום, וגם באותו תחום - מהלכה להלכה.
מעתה אתה יכול לכוון אותי יותר בשאלתך, ואז אנסה לענות אם אדע.
כל טוב