שאל את הרב

ציצית

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 25/02/23 20:24 ד באדר התשפג

שאלה

איך אני מחליט לגבי ציצית עם פתיל תכלת או בלי (לבן בלבד). נניח שאיני לובש בגד בעל 4 כנפות, האם כבר לא עדיף להמנע מציצית כדי לא "ליפול" בשאלה של צבע אחד או שניים?

ולעניין בד הגופיה, מדוע צמר אם אפשר בקיץ כותנה?

תודה על התשובה

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

שאלותך הם שאלות שנחלקו בהם כבר גאונים וראשונים עד פוסקי ימינו. ואי אפשר לפרוש את היריעה כשמלה כאן במקום קצר. אבל לכו"ע יוצאים בציצית בצבע אחד לבן כפי שהיה מקובל מאז ומעולם. אמנם לפני כמאה שנה עם התעוררות מהלך הגאולה הייתה התעוררות גדולה גם למצוות שנשתכחו בגלות, ואחת המצוות היא התכלת שפסקו בגלל הרמאים וביטלו לבישת תכלת והתירו צבע אחד ללא תכלת. כשגילו את התכלת התברר שחלק גדול מהזיהויים אינם נכונים ואינם מדוייקים והצבע מתקבל בגלל תהליכים כימיים שונים, וזה ודאי לא נכון, על כן רבים התנגדו לשיטות הזיהוי של התכלת (יש על כך ספרות גדולה). הויכוח היו בין דגים, חלזונות, אגמונים ועוד מינים שונים, כל שיטה יש לה פירכה או הלכתית או מציאותית. עולם ההלכה השאיר את הצבע הפשוט ללא התכלת, ומאידך השאיר את התכלת למשיח שיגלה מהו התכלת שהוא המצווה בהידורה. מכיוון שגם ללא תכלת יוצאים ידי חובת ציצית. כך שבודאי יש ללבוש ציצית וכל המחלוקות הללו הם בגדר הידורים בלבד, וגם אלו שלובשים את סוגי התכלת השונים (ראזיו, ברסלב ועוד קבוצות) הם עושים זאת כהידור וראוי שילבשו גם ציצית רגילה. על כן הדרך הנכונה לאדם שאיננו מהדר בכל המצוות אלא מקיימים כהלכתם היא ללבוש צבע אחד וכשיבוא משיח צדקנו יחזיר לנו את התכלת.

לגבי צמר או בד, גם כאן זו מחלוקת ראשונים, חלק מהראשונים סוברים שצריך שהבד יהיה צמר שזה לכל השיטות ויש מתירים גם כותנה ארוגה (יש סוגים שונים). על כן מי שיכול ללבוש צמר בודאי עדיף מי שקשה לו צמר בייחוד בימי הקיץ יכול ללבוש כותנה. ובייחוד הוא הוא לובש טלית צמר בבוקר כך שכבר קיים את המצווה בצמר יכול במשך היום ללבוש כותנה (כשזה קשה לו).

שבוע טוב

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות