שאל את הרב

קריעת ים סוף לכמה חלקים נקרע / אדם וחוה מי קדם למי?

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 18/02/23 23:06 כז בשבט התשפג

שאלה

שלום,

ברצוני לשאול לכמה חלקים נקרע ים סוף שמעתי רבנית שאומרת ל-2 וזה מה שגם אני שמעתי עד לפני שבוע... והייתי בהרצאה לפני שבוע בערך ושם רב אמר שהים נקרע ל- 12 חלקים. אז אני קצת מבולבלת מה המקורות למה שהם אומרים? איך אני מה נכון/למי להאמין?

והאם זה נכון שכל המים שהיו בעולם נחלקו גם בכוס מים של מישהו במקום אחר בכלל מישהו שלא היה במעמד קריעת ים סוף? או דלי מים של ספונג'ה/ נהר/ ים אחר במקום אחר?

מי נברא לפני מי? אדם/חוה/שניהם יחדיו מצד אחד אדם מצד שני חוה ואז חילקו אותם? או אדם ראשון ואז אלוקים הרדים אותו ואז חתך מתוכו את הצלע ואז משם נבראה האישה כמו מה שמבינים מהמקרא? שמעתי כ"כ המון דעות...אני כ"כ מבולבלת.

אומרים שלתורה 70 פירושים וזה יפה בעיניי, אבל מה נכון?!

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

הנכון שכל השבעים פנים נכונים, הפרשנויות הנכונות הן אלו שיש איזה מקור דרשתי מפסוק או מילה, ברור שיש הרבה מדרשים אבל צריך למצוא את מקור הדרשות, וכן דרשה שיש לה איזה מקור בפסוקים יכולה להיות נכונה. כך שאמנם בודאי שהים נחלק לשנים, אבל יתכן שבתוך החלוקה לשתיים, בחלק שהיו בני ישראל היו חלוקות פנימיות ואין בכך כל סתירה אלא מדרשים חלוקים. כמו כן צריך להבין שהתורה איננה ספר היסטוריה או מדע, היא איננה משועבדת ואיננה מעבירה סיפורי מציאות אלא דברים ערכיים, ועל כן הדרשן הוסיף שיש שנים עשר שבילים לכל שבט כדי להדגיש שכבר ביציאת מצרים כל שבט הלך בשביל שלו ובדרך שלו, אבל הם ראו זה את זה. זה לא אומר שאמנם היה כך, אלא מבחינה ערכית מחשבתית כאילו הלכו בשנים עשר שבילים. וכבר האריך בכך הרמח"ל בילקוט ידיעת האמת בדרוש על האגדות, כיצד לומדים אגדות. אבל ברור שלא כל האגדות או הדרשות הן כפשטות הדברים שהדרשן אמר, אלא פעמים רבות יש בכך הערה רוחנית חינוכית. על כן אפילו אם שמעת מספר דרשות אין ביניהם סתירה, כיוון שיתכן שאחד הדרשנים רצה להשמיע לנו חידוש מסויים וצייר זאת בצד המעשי. כך כם המדרשים החלוקים בבריאת האדם והאשה.

שבוע טוב

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות