שאל את הרב

על מחלוקות ביהדות ועיקרים באמונה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 26/01/23 07:56 ד בשבט התשפג

שאלה

שלום וברכה לכבוד הרב,

הרבה זמן אני תוהה מהו המכנה המשותף הרעיוני והמעשי שמכליל את כולנו בתור שומרי תורה ומצוות?

הרי רק בספרים המקובלים בספרות התורנית יש מחלוקות על כל דבר ודבר

הן בהלכה והן באמונה והן בכל דבר

למשל כולם מצטטים את יג עיקרי האמונה של הרמב"ם שבהם חייבים להאמין ללא ספק והרמב"ם אמר שמי שלא מאמין בהם הוא מין וקוצץ בנטיעות,

אבל יש ראשונים אחרים שמנו פחות עיקרים מהרמב"ם ואף אחד לא יאמר שמה שרס"ג/אברבנאל/ספר העיקרים אומרים זה קיצוץ בנטיעות, על כל דבר ביהדות יש מחלוקת, בעוד הרמב"ם אומר שמי שמאמין שיש לאלוה גוף הוא אפיקורוס הראב"ד אומר שהוא רק טועה ורבי משה תקו (אמנם דעה יחידאית וחריגה) אומר שזו כפירה לומר שלאלוה אין גוף, רבי הילל בגמרא אומר שאין משיח לישראל, ועוד אינספור רבות של מחלוקות, אם כך מה משותף לכולנו שחובה להאמין בהם כדי להיחשב יהודי כשר ירא שמיים? האם הרב יכול למנות לי עיקרי אמונה שלאורך כל הספרות התורנית אף אחד לא חלק עליהם? כיצד עלינו להתייחס למחלוקות בכלל? כשכחת הדורות שבעקבותיה התגלגלו המחלוקות או כמשהו לכחתחילה שטמון בהתגלות הראשונית בהר סיני? ואם כן מה זה אומר שבהתגלות בהר סיני היו כמה פנים לאותו הדבר? ידועה לי גם התשובה המפורסמת שהמחלוקות הן רק בפרטים אבל נדמה לי שאם כי לרוב זה נכון זה לא תמיד נכון, אז אם כן מהי התשובה האמיתית, וכיצד בכלל אפשר להכריע בשאלות כאלו, עם אלו כלים? אשמח לתשובת הרב, כל טוב.

תשובה

שלום וברכה

השאלה שאתה עוסק בה מחייבת כתיבת אנציקלופדיה שלמה, ואינה מתאימה לתשובה קצרה. מה שאני כותב הוא ראשי פרקים בלבד, שיאפשרו התמודדות עם הנושא החיוני הזה, ואם תרצה להאריך בדבר מה – אשמח מאוד.

א. אמת הדבר שעל כל דבר ביהדות יש מחלוקות. ניתן למצוא מקור כמעט לכל עמדה. אולם, בנושאים שונים התגבשה דרך רוב מרכזית, שהיא דרך הרוב של היהדות. הדבר אינו אומר שמי שסובר אחרת – אינו במסגרתה, שהלוא בדרך כלל מדובר במחלוקת על נושא זה או אחר, אבל ברוב התחומים אותו אדם נמצא בדרכה המרכזית של היהדות.

ב. לדוגמה, האמורא הלל אמר ש"אין משיח לישראל שכבר אכלוהו בימי חזקיה". ניתן בהחלט לומר שזו עמדה שנדחתה מעולמה של היהדות, ואנו מאמינים באמונה שלמה בביאת המשיח, לא רק במכוח י"ג עיקרי אמונה של הרמב"ם, אלא מכוח העובדה שהיהדות כולה קיבלה את העיקרון הזה. אין צורך לכתוב, אך כדי להסיר ספק, הלל השישי אינו זקוק לאישור כלל על היותו חלק מהעולם האמוני היהודי, אף שעמדתו בנושא זה נדחתה לחלוטין. הדבר נכון גם ביחס למחלוקות הנוספות שכתבת – תהא המחלוקת בין הרמב"ם לראב"ד משמעותית וכבדה ככל אשר תהא, לא ניתן להתייחס אליה בנפרד מכל עולם ההסכמות העצום שלהם, וכך הדברים מתנהלים במחלוקות רבות.

ג. יש לנו ספר אחד שעליו אין מחלוקת ובו אין מחלוקת, והוא סידור התפילה. פעמים רבות כתבתי בעבר כי היסודות המופיעים בסידור התפילה הם אכן מופלאים, וזהו תיאור האמונה שכל מי שרואה את עמדתו כ"יהדות" הוא חלק ממנו. נראה לי שבו תוכל למצוא את מה שאתה מבקש כיסודות שאין חולק עליהם.

אשמח אם תקרא שאלה הדומה לשלך ותשובתי שנכתבה לפני כחמש עשרה שנים:

http://shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=106017

כל טוב

כתבות נוספות