שאל את הרב

תמימות מה הפירוש והאם זה טוב או לא ואל לא איך נמנעים מיזה?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 29/01/23 16:49 ז בשבט התשפג

שאלה

לכבוד הרב שלום!

ניסיתי לפענח מה הפרוש של המושג "תמימות", יצא לי לראות בנות בסמינר שלי בכיתה ט' (בנות בערך בנות 14) שכדי להראות שהן יודעות על העולם כי הרי זהו שלב שבו הלחץ החברתי הוא רב, הן מדברות בפומבי מול בנות כשרות וצדיקות שגדלו כל חייהן בחממה שמורה ומוגנת על נושאים של "העולם הגדול" שאין סיבה שילדה בגיל הזה ואולי בכלל בכול גיל תדע על דברים אלו, פניתי למחנכת של בנות אלו וביקשתי ממנה לדבר על נושא זה -"תמימות", ולהבהיר לבנות שזהו דבר שעלול לפוגע בנפש ושבנות בגיל זה ובכלל בכל גיל לא אמורות לדעת על מושגים אלו, ועוד לדבר על זה בצורה שבנות שלא נחשפו למושגים אלו נאלצות לתהות מה הפרוש של המושגים הללו, וזה עלול לגרים להן לחפש אחר תשובות ממקומות שעלולים להנגיש את זה בצורה גרועה ביותר! אשמח אם הרב יוכל לכוון אותי מה ניתן להגיד לבנות הללו בשיעור שבעז"ה העביר להם ואיך אוכל להבהיר להם שאין זה מומלץ לדבר על זה בצורה כזו ואיך אוכל לומר את הדברים בצורה שלא תיגרום נזק לבנות הכשרות שבהן (אציין שמדובר בסמינר חרדי פתוח שיש בו בנות פתוחות יותר ופחות) בנוסף אשמח לקבל תשובה מדוע המילה "תמים" נשמעת לצערנו כגנאי.

בנוסף אשמח לעיצה שניתן יהיה לשכנע אותן לא לדבר על נושא זה בפומבי על אף הלחץ החברתי שבהן הן שרויות.

ולתת טיפים להתמודדות כאשר בת נחשפה לדבר מה מסוים ורוצה לדעת על מה מדובר.

תודה ענקית בתקווה שמדבר זה יצאא רק טוב!

תשובה

בס"ד

שלום רב,

התמימות היא נכס רוחני ורגשי נפלא.

לצערנו, צעירים לא יודעים להעריך זאת, הסקרנות אודות 'סודות' העולם הגדול גורמת להם לחשוף את עצמם לדברים מכוערים שפוגמים בתמימותם. הם לא מבינים שבשונה מדברים רבים אחרים, תמימות שאבדה לא ניתן להחזיר. בשום דרך לא ניתן לשוב לתמימות שאבדה.

את לגמרי צודקת במאמץ שלך לשמור על התמימות של אלו שעדיין תמימות, אבל נראה לי שהדרך לכך צריכה להיות שונה.

אכן, כדבריך יש שתי אוכלוסיות שצריך לפנות אליהן:

א. הבנות שכבר לא תמימות ולא מחשיבות את התמימות - כדי שלא יפגעו בבנות התמימות.

ב. הבנות התמימות כדי שלא יאבדו את התמימות.

הפניה אל הבנות שאינן תמימות, לא יכולה להיות כקבוצה. הן יפגעו ממך, ובצדק. את מכלילה את כולן ומטילה עליהן תווית שלילית.

השיטה היחידה שאולי תצליח לגרום לבנות שאינן תמימות, לקחת אחריות על עצמן שלא לפגוע בחברותיהן התמימות, היא על ידי שיחה אישית עם כל אחת ואחת. לא להכליל אותן כחבורה שלילית, אלא לפנות לכל אחת מתוך כבוד והערכה ולשוחח אתה בדרך שנכונה עבורה. זו מלאכה מאוד מאוד עדינה ורגישה, אני לא בטוח שאת יכולה לקחת זאת על עצמך.

אני חייב להזהיר אותך מהשיטה שאת כותבת כאן: "להבהיר לבנות..." כי זו דרך שעלולה להזיק מאוד.

לאופי של שיחה שמטרתה: 'להבהיר לבנות' - יש אופי מתנשא שמאוד מקומם את הצד השני ודוחף אותו להתנגד למה שאומרים ולפעול דווקא נגד הדבר.

באשר לבנות התמימות - אותן צריך לחזק מאוד בדרכן. אי אפשר למנוע מהן בכוח, את החשיפה לדברים שאינם תמימים, צריך לעודד אותן ולחזק אותן לשמור על התמימות שלהן. להסביר להם מה רב ערכה של התמימות. להבהיר להן ששמירת התמימות היא ברכה נפלאה וכדאי להן לשמור על ברכה יקרה זו.

מכאן התשובה לשאלה מדוע התמימות נחשבת גנאי: כאשר מחייבים ודורשים תמימות, נוצרת חשדנות והתנגדות לתמימות. אם היינו מברכים ומחזקים את התמימות. משבחים ומעריכים אותה על ידי הסברת והבהרת הערך והחשיבות שלה, היינו זוכים שתהיה הערכה אמתית כלפי התמימות.

לסיום אציין שאת נרתמת למשימה חשובה וקדושה - אבל את מביאה את עצמך לעמדה של 'מחנכת' כלפי בנות גילך. המקום הזה עלול לעורר בקלות את מידת הגאווה, לכן עליך להיזהר מאוד שרצונך הטהור לא יעורר בך מידת גאווה מגונה. זו סכנה שאת חייבת להיות מודעת לה היטב.

כתבות נוספות