שאל את הרב

מה זאת אהבה? ואיך יודעים מתי להתחיל לצאת לדייטים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/01/23 01:23 כו בטבת התשפג

שאלה

שלום, אני בן 21, תלמיד בישיבת הסדר (אחרי צבא). רוב חיי גדלתי במסגרות נפרדות. יש לי כמה שאלות:

איך יודעים מתי להתחיל לצאת לדייטים? אני שומע כל מיני שמועות שצריך להרגיש שמשהו חסר, לדעת מה מחפשים וכד'. חבר אחד גם הגדיל לעשות ואמר לי שהוא התחיל לצאת כשהוא לא יכל לחיות יותר... הבעיה היא שאני לא חושב כרגע ש"משהו חסר לי" ולא נראה לי שאני אדע, כשזה יקרה, לאפיין ולזהות שמה שחסר לי זו אישה להעביר איתה את חיי.

גם כשבע"ה אני אצא לדייטים, אין לי מושג מה לחפש. אומרים שיש איזשהו דבר שנקרא אהבה, ואני שואל-זה באמת דבר שלא מרגישים כמותו עד שהוא קורה? זה לא פשוט שילוב של חברות שיש גם בין בנים, בשילוב עם משיכה מינית? אפשר בכלל להסביר את זה?

ושאלה שנייה שקשורה לראשונה: ראיתי במשנה ברורה, בהלכות צניעות, התייחסות מאוד תכליתית לקשר המיני בין איש לאישה, כשהמטרה היחידה היא ילדים. ופה אני שואל, האם בכלל יש מטרה מעבר לזה? אולי מה שצריך לחפש הוא מישהי שיהיה לי נעים לגדל איתה ילדים ולשלם על המשכנתא?

אני מבין שאולי השאלות נובעות מבורות, ושאני נשמע קצת כמו בחור ציני ומיואש, אבל אני באמת מתלבט וחושב (וחושש...) על הנושאים הללו, ואשמח לקבל מענה...

תודה רבה!

תשובה

היי.

העלית נושא שחשוב לדבר עליו ולבחון אותו. לגמרי טבעי לחשוש מכל זה, ובצדק. זה בסדר. ואם תשאל אותי, זה אפילו רצוי. יש בחירות ודברים בחיים שצריך לחשוב עליהם לפני, לחקור אותם, להרגיש. זה חשוב, ושווה להעמיק בשני היבטים שנתייחס אליהם גם בהמשך- רוחני וגשמי. ביהדות, מערכת יחסים לא רק עונג, אלא דרך משותפת, הדדיות, תהליך שבונה אותנו, המון דברים מעבר. ובהיבט הגשמי- להביא אותי בחשבון. חשוב לחשוב איך זה בא לידי ביטוי אצלי, מה אני מרגיש. סביר ויכול להיות שזה יקח זמן. אבל זה בסדר, זה חלק מתהליך שעוברים אותו, וחשוב שנעשה את זה בקצב שלנו. לא כי החברה הציבה לי יעדים, אלא כי זה משהו שבא ממני. ולרוב, השוואה לאחרים היא לא דרך מאוד יעילה בשבילנו.

אז קודם כל, תזכורת קטנה- כולנו שונים אחד מהשני. מבחינת אישיות, רגשות, מחשבות, צורת חשיבה, ועוד. ככה שלא בטוח שמה שחבר שלי חושב, נכון גם לגבי. שווה לשים סימן שאלה אחרי משפט ששומעים ממישהו שיכול אולי להיות רלוונטי לנו, אבל באותה מידה, יכול להיות שלא.

נשמע שאתה יותר בחור בוגר שחושב על עצמו ועל הבחירות שלו בחיים יותר מאשר ציני ומיואש, לי בכל אופן.

בתוך השגרה של החיים שלנו, לא תמיד נרגיש שמשהו חסר (אולי הוא בעצם לא חסר), וזה לא רע. יכול להיות שהוא באמת חסר, אבל מכל מיני סיבות זה פחות מורגש, וכשהדבר הזה יהיה בחיים שלנו אנחנו נרגיש אותו מאוד (איך אומרים? יודעים להעריך משהו בחיים כאשר הוא כבר לא בחיים שלנו, משהו כזה..). יכול להיות שאנחנו לא יודעים שזה חסר לנו, לא חושבים על זה כרגע, או סתם כי זה פחות חשוב לנו בנקודת זמן הזו. וזה בסדר, לכל זמן ועת.

התייחסת בשאלה שלך לנקודה חשובה. שאולי לא אדע לזהות שמה שחסר לי זה "אישה להעביר איתה את חיי". וזה בהחלט משהו לחשוב עליו. להעביר חיים עם אישה/איש זה היבט כללי שכולל בתוכו המון מרכיבים. מגדר, קשר זוגי, מקור נוסף לתמיכה, נתינה וקבלה, מחויבות, בעצם כל מה שנוגע לזוגיות.

זה פחות או יותר על אותו משקל של מה המטרה בנישואים בין איש לאישה? רק ילדים? הדבר הזה רחב וכולל היבטים ששווה לחקור אותם.

למשל: נשים וגברים שונים בכל מיני מאפיינים. נגיד, נוהגים לומר שנשים רגישות יותר. זה היבט אחד שונה, וכמובן שיש עוד המון. חוץ מזה, קשר זוגי הוא מעבר לרק קשר חברי. יש אהבה בין חברים, בין אחים, בין אב לילד, וגם בין איש לאישה.

כאן, יש התייחסות ל- מה זאת אהבה בעצם?

חשוב לי לציין שהתוכן בתשובה רלוונטי בעיניי ולא השאלה שמופיעה בה :)

https://www.makshivim.org.il/answer?id=696984

מצרפת קישור לתשובה של הרבנית אוריה מבורך, שמתייחסת ממש לזה, מוזמן בחום לקרוא בו ולהעמיק.

האם אהבה היא רק כדי שנביא ילדים לעולם? https://www.makshivim.org.il/post/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%90%D7%94%D7%91%D7%94-%D7%94%D7%99%D7%90-%D7%A8%D7%A7-%D7%9C%D7%A6%D7%95%D7%A8%D7%9A-%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%9F

נקודת מבט נוספת היא להסתכל על אהבה כערך מוסף. לא כי חסר, לא כי אני במצוקה או בתוך קושי שאני לא מסוגל להמשיך בחיים בלי אהבה של מישהו אחר. אלא להיות מוכן להיות יחד עם עוד אדם, לקבל, להעניק. וככה, מתוך השותפות והביחד צומח הרצון להעניק לעוד אדם (קטן וחמוד, כנראה) ולקבל ממנו. להרחיב את מעגל הרגש ההדדי הזה. זאת אומרת, אהבה זה משהו שבא מתוך עוצמה, לא מתוך חוסר.

ולשאלה המתבקשת- מה נוכל לעשות?

1. בקצב שלי

אם נחשוב על זה רגע, יש זמן. אף אחד לא עומד עם שעון על היד וסופר לנו שניות עד רגע החתונה. מדובר בתקופה של חיפוש ובירור. העובדה שאתה בודק ושואל היא מקסימה ותורמת בעצם להתפתחות בשלב הזה. העיסוק הזה טוב להתפתחות האישית. ככה שבעצם, לא שווה להיות בלחץ. ככה נוכל להעמיק בדברים חשובים יותר מאשר בזמן שעובר ו"אתה הולך ומזדקן"..

2. השליטה בידיים שלי

כחלק מהחיפוש והתהליך, אנחנו יכולים לבחור לעצמנו את המקורות בהם נחפש. בין אם מדובר באנשים מסוימים (רבנים/חברים/אבא) ובין אם מדובר במקורות כתובים, כמו ספרים ומפרשים שונים.

משנה ברורה זה חוליה אחת בתוך שרשרת של המון דברים שהתורה מעניקה לאדם. יש עוד פרשנויות והיבטים רחבים יותר שאפשר לברר בהם. השליטה בחיפוש של הדברים לגמרי בידיים שלך. אפשר למצוא אוצרות גם במקומות שהם לא רק הלכה של אסור/מותר (זה חלק מרכזי וחשוב, אבל לפעמים אנחנו זקוקים להרחבה של הדברים ולהבנה מנקודת מבט נוספת)

3. עומק רוחני וגשמי

כמו שהזכרנו, בהיבט הרוחני אפשר להיתרם על ידי שיעורים וספרים על אהבה וזוגיות ביהדות, יכול להיות מעניין ללמוד אותו ולחשוב בתוך כל זה איך אני מרגיש לגבי זה. אני מרגיש שזה צורך שקיים? זאת אומרת, להכניס ידע, לעבד, לקבל, לפתוח את הראש- יש מגוון של דרכים לעשות את זה. אפשר לשמוע שיעורים, לקרוא ספרים, לשמוע פודקאסטים על הנושא, מאמרים, וכן, אם נוח לנו, גם לדבר עם חברים.

בהיבט הגשמי- דרכים לספק לעצמי ידע בנושא כדי שיהיה לי בסיס של דברים לחשוב עליהם, לקחת בחשבון, לבדוק. יש ספר מומלץ שנקרא "התאהבות" שמרחיב על הנושא. למשל כל מיני דברם שמשפיעים עלינו בבחירת בן זוג, או, למשל מה תפקידם של ההורמונים בהקשר של אהבה. אם זה מדבר אליך- לך על זה (או יותר נכון- קרא אותו).

המון בהצלחה,

וכמובן, אנחנו ממשיכים להיות כאן.

מוזמן בחום לחזור אלינו דרך תשובה חדשה באתר בקישור הזה: https://www.makshivim.org.il/ask-away.

חוץ מזה, אנחנו זמינים גם בשיחת טלפון: כוכבית 8298, וגם בווצאפ במספר: 052-468-3927.

אל תהסס לשלוח הודעה, לעדכן איך הולך, להתקשר, או לשמור אותנו באנשי קשר, נשמח לדבר איתך.

הילה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות