שאל את הרב

הפחד פשוט משתלט עליי לפעמים, איך לשלוט עליו??

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/01/23 07:04 כב בטבת התשפג

שאלה

שלום חברים מקשיבים, ממש מקווה שתענו לי:)

קשה לי מאוד עם כל מיני פחדים שיש לי.

אני בת 15 ומאז ומעולם היה לי קשה להירדם לבד , אני בן אדם עם מלא אסוציאציות ומלא סיוטים, בקטע הזה באמת ישלי זיכרון מעולה-איך הדמות מהסרט בדיוק נראת, ובדיוק מה קרה לאיש בסיפור של חברה שלי. ואני יודעת שבבוקר אני אצחק על כל הדמיונות שלי שהסיכויים שהם יקרו קטנים מאוד, אבל בפועל בכל לילה קשה לי להרדם אפילו מהמחשבה על הסיוטיים שיהיו לי..זו בעיה אחת, והבעיה השניה היא שבשנה האחרונה מעגל הפחדים והדאגות שלי התרחב, גם לאנשים ברחוב-שאני חושבת אולי האיש הזה יעשה לי ככה אז אני צריכה לחשוב איך להגיב, אולי עוד שניה יצוץ מאחוריי הרכב איזה שיכור, ואולי האישה הזאת עוד שנייה תאיים עליי. דברים שאחר כך אני אומרת לעצמי מה נסגר?? זה משגע אותי כי אני יודעת שצריך להזהר אבל בסוף-יש אנשים טובים באמצע הדרך:)

אולי בקיצור אני רוצה לדעת איך לא לתת לפחד לשלוט עלי ולא לנהל אותי ואת המחשבות שלי..

אשמח אם תתייחסו לשני הדברים שציינתי כי שניהם מאוד מטרידים אותי

תודה רבה רבה!

תשובה

שלום לך!

את מתארת מציאות לא פשוטה, לא להצליח לישון ולפחד ממה אחרים אולי יעשו לך. זה לא פשוט להודות בכך שמשהו מפריע לך – אז קודם כל סחטיין! אולי אפילו לכתוב פה העלה בך חשש אז שוב כל הכבוד ואני מזמינה אותך להמשיך להיות איתנו בקשר באנונימיות ויחס אישי לך.

מורגש מהכתיבה שלך שיש לך לב טוב, שאת חכמה עם זכרון טוב ושאולי בזמן האחרון את בעיקר מוצפת. ממה שאת מתארת נשמע שיש לך אולי 'פוביה' משינה, רבים ירגישו פחד כלשהו משינה בחייהם וזה טבעי שיש פחד כזה. שינה טובה היא חלק חיוני לבריאות טובה. אבל מי שמפחד משינה אפילו מחשבה על שינה יכולה להטריד. במקרים רבים, פוביה זו פחות נובעת מפחד מהשינה עצמה, אלא יותר נובעת ממה שעלול לקרות בזמן השינה.

אחד הדברים שעוזרים זה 'טיפול בחשיפה:' מתמקדים בתהליך הדרגתי של חשיפה לפחד, תוך כדי עבודה על דרכים להפחתת פחד וחרדה. עבורך, טיפול בחשיפה עשוי לכלול דיון על הפחד, שימוש בטכניקות הרפיה, ואז לדמיין איך זה יהיה לישון טוב בלילה.

שווה אולי לדבר עם איש מקצוע (פסיכולוג, עובד סוציאלי קליני או נוירולוג שינה) כדי לברר לעומק מה המקור לקושי שלך ולדבר על זה. כשמשתפים אנשים בקושי שלנו במיוחד מי שמבין בזה הם יכולים לעזור לנו לדבר על זה ולטפל בבעיה. איך מגיעים אליהם? אפשר לבקש מההורים וגם להיעזר ביועצת ביה"ס אם את מרגישה שישירות מול ההורים זה אולי קצת קשה. אפשר לדבר גם איתנו אם את מסתבכת.

מבחינת הפחד שלך כשאת עם אנשים זרים: זה טבעי שאנחנו מפחדים בסיטואציות חדשות ולא יודעים מה אחרים יעשו לנו, אבל לרוב אני רוצה להאמין שאנשים הם טובים מטבעם. וגם בפועל, מרבית בני האדם לא פוגעים באחרים, ולא מבצעים פשעים.

את צודקת שכדאי אולי לחדד את הקו שבין זהירות לבין חרדה. כדאי לא לעשות את זה רק במחשבות בראש, ולא רק ברגע שבו את ממש נמצאת במצב המלחיץ (למשל ברחוב), אלא כשאת בסביבה בטוחה, ויכולה לרשום לעצמך נקודות על דף בנחת. "מקרה א': אישה ברחוב עושה ככה". אוקי, יכול לקרות. ואז נשאל את עצמנו: האם אי פעם קרה לי דבר כזה? או למישהי שאני מכירה? עד כמה זה נפוץ וסביר?

בשלב הבא אפשר גם לתכנן צעדים מעשיים: מה לעשות כדי להימנע מפגיעה, ואם מישהו כן עושה משהו, איך אפשר להגיב. למשל, אם יש חשש מההליכה הביתה מהחוג או מהסניף לבד בלילה (חשש הגיוני כמובן), אפשר לנקוט פעולות זהירות מתאימות, למשל: לקבוע מראש עם כמה חברות ללכת ביחד, לתאם לפעמים מראש עם ההורים שיבואו לאסוף אותי, לשים בתיק תרסיס פלפל להגנה עצמית (ולדעת להשתמש בו), להכין מראש בחיוג מהיר מספר של מישהי שבמקרה של אירוע אפשר להתקשר אליה ולקבל סיוע, וכדומה. אחרי שסיימת לכתוב את הנקודות, שווה לבדוק עם עצמך האם זה הרגיע קצת, שעשית לעצמך את ה"חשבון" הזה מראש.

אפשר וכדאי להיעזר גם בספר המקצועי "בוחרים להרגיש טוב", שמלמד טכניקות פשוטות להפחתת חרדה. אפשר להשיג אותו בחנויות, וגם להזמין כאן:

https://psagot.com/product/%D7%91%D7%95%D7%97%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%94%D7%A8%D7%92%D7%99%D7%A9-%D7%98%D7%95%D7%91/

בנוסף, אולי יכול לעזור לך למצוא סביבה של אנשים שעוסקים בטוב וכך לחוות את זה מקרוב – להתנדב בעמותה לילדים עם צרכים מיוחדים, לארוז מזון – לעטוף את עצמך באנשים שעושים טוב וממילא כך מרגישים שהעולם שואף להיטיב.

זה לא פשוט מה שאת מתארת וזה יכול לקחת זמן ומאמץ. אבל תזכרי שאת לא לבד, כשאת קמה בלילה או פוחדת לישון יש לך משפחה שדואגת לך, יש לך את הקב"ה, וכמובן אם תרצי – יש לך גם אותנו! את ממש יכולה לספר לנו עוד על הקושי הזה, לעדכן מה המצב, לפרוק ולחשוב איתנו על דרכים שיכולות לעזור.

מאחלת לך המון בהצלחה במסע שלך. זה מסע לא פשוט אך הוא בונה אותנו, מחזק את מי שאנחנו ועל כך מקווה שאת מצליחה לראות תקופות טובות יותר. בנוסף לכך, כמובן שאת מוזמנת תמיד לכתוב אלינו שוב או להתקשר למוקד במספר: כוכבית 8298, או בווטסאפ: 052-468-3927 . נשמח לדבר איתך!

בהצלחה רבה רבה!

חזקי ואמצי,

מוריה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות