שאל את הרב

מספר שאלה הלכתיות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 06/01/23 15:47 יג בטבת התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב, יש לי מספר שאלות.

1. הכנתי חביתה במחבת בשרי נקי שלא עשו בו יותר מ24 שעות בשר. ואז לקחתי סכין חלבית ובטעות לקחתי את החביתה עם הסכין בעוד שהמחבת כנראה היתה חמה. מה הדין של הסכין ושל המחבת?

2. קרה לי דבר דומה באותו היום, כשחיממתי לחמניות פרווה בתנור חלבי, באתי עם סכין בשרית נקייה ולקחתי את הלחמנייה בלי לגעת בתנור עצמו רק בלחמנייה. מה דינה של הסכין ושל התנור?

3. כשאני עושה קידוש בשבת ואין מי שיענה לחיים, אני אומר סברי מרנן או מדלג על זה?

4. בתפילת ערבית ביחיד, אני מתחיל רגיל ב: ה׳ צבאות עמנו .. או ישר והוא רחום? כי זכור לי שפעם קראתי תשובה שמתחילים והוא רחום בתפילת יחיד.. אבל יש מצב שאני טועה וכך גם נראה לי.

5. במנחה של שבת ביחיד, כשאני מגיע לחלק של הוצאת ספר תורה, מה אני אמור להגיד לפני השמונה עשרה? יש את המזמור שיר ליום השבת ועוד משהו לפני כן.. אומרים את זה ביחיד? או לאחר ״ברוך אלהינו שבראנו לכבודו..״ אני ישר עובר לשמונה עשרה?

6. כשאני עושה קידוש על יין בשבת ואז אוכל מזונות, ורק לאחר כמה זמן אני עושה סעודה על לחם. האם אחרי הקידוש אני עושה ברכה אחרונה על היין ועל המזונות? או רק על המזונות? ואם על שניהם, אז איך הנוסח? אף פעם לא הבנתי איך זה מסתדר לשונית כי בסידור זה מוחלק כל אחד בנפרד.

אלו השאלות. בתקווה שהיו מובנות, תודה רבה.

תשובה

בס"ד

שלום רב,

אם המאכל עצמו פרווה, והכלים, הבשרי והחלבי אינם בני יומם, כלומר הכלי החלבי לא נגע בחלב 24 שעות והכלי הבשרי לא נגע בבשר 24 שעות, אין צורך להגעיל. אם באחד הכלים נעשה שימוש בתוך 24 שעות אז צריך להגעיל את כל הכלים.

כשאין אחרים אין צורך לומר: 'סברי'.

תפילת ערבית ביחיד, מתחיל: "והוא רחום".

יחיד במנחה של שבת: קטעים שקשורים להוצאת ספר תורה לא אומרים (ויהי בנסוע --- בריך שמיה וכו'). כל שאר הקטעים אומרים, גם ביחיד.

אגב, מתוך שאלותיך ניכר שאתה מרבה להתפלל ביחיד. נציין שיש חשיבות מרובה להתפלל בציבור,

אפשר שבמשך השבוע יש קושי להתפנות לכך. שבת, יום מנוחה, וודאי חשוב לפנות זמן ראוי לתפילה בציבור.

אם אתה עובר לסעודת שבת מיד, ליד אותו שלחן, אין צורך לברך ברכה אחרונה.

אם יש פער זמן, אם קמים מהשלחן, צריך להקדים ולברך ברכה אחרונה - יש בברכונים נוסח שמשלב 'על המחיה' ו-'על הגפן',

זה הנוסח הראוי למי שאכל מזונות ולגם יין:

פותח = עַל הַמִּחְיָה וְעַל הַכַּלְכָּלָה וְעַל הַגֶּפֶן וְעַל פְּרִי הַגֶּפֶן

וחותם = ועל הַמִּחְיָה וְעַל פְּרִי הַגֶּפֶן, בָּרוּךְ אַתָּה ה' עַל הָאָרֶץ וְעַל הַמִחְיָה וְעַל הַכַּלְכָּלָה וְעַל פְּרִי הַגֶּפֶן: (בא"י: וְעַל פְּרִי גַפְנָהּ)

כתבות נוספות