שאל את הרב

נפלנו כבר בשמירת נגיעה: ומה עושים עכשיו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/01/23 22:09 יב בטבת התשפג

שאלה

היי שלום

אני בת חמש-עשרה

ואני מאוד רוצה לשמור נגיעה

תמיד שמרתי

אבל עכשיו יש לי חבר וזה הרבה יותר קשה

כל הרשת מבלבלת אותי מאוד

כי לצערי אני וחבר שלי כבר נפלנו בנשיקה וחיבוק

ומצד אחד אומרים לי שצריך לשמור נגיעה כדי לשמור את הפעם הראשונה לבן אדם שאני אחליט להתחתן איתו ושיהיה נאמן לי

ואני מאוד מבינה את זה ומסכימה

אבל לצערי כבר נפלתי

יש גם את הסיבה שזה איסור

וברור לי שאיסור זה איסור ואתה לא יכול לעבור עליו

אבל בתכלס גם לשון הרע זה איסור וכולנו לצערי נופלים בו

אז השאלה מה רמת החומרה

תמיד היה לי קשה לשמור נגיעה אבל הצלחתי

בגלל שלא רציתי לפגוע בבן אדם שמולי 

שלא ירגיש לא נעים או דחיה

אפילו עם זה רק לתת "כיף"

אני כבר קצת אבודה

ואני ממש לא רוצה לפול ולהיות כאילו ״שלמה״ עם זה שאני לא שומרת נגיעה

תודה רבה

תשובה

אהלן יקרה, תודה שפנית אלינו!

את מתארת מצד אחד רצון לשמור נגיעה, מתוך הבנה שהמצווה הזו עושה ותעשה לך טוב בחיים שלך ובחיים הזוגיים העתידיים של שלך וזה מבורך כל כך. מצד שני, אחרי שיש לך חבר טוב, ויש לך הרבה רגשות טובים כלפיו, את מרגישה את הקושי בשמירת נגיעה. אולי באיזשהו מקום בלב גם יש רצון בנגיעה, בפרט אחרי שאת כבר יודעת איך זה מרגיש.

חשוב לי שתדעי שעצם הרצון שלך לגעת בחבר טוב, במישהו שאת קרובה אליו נפשית, מראה על בריאות נפשית. ה' בחסדיו ברא אותנו כך, שאיש ואישה ימשכו אחד לשני, זה בריא, זה טוב ומוסיף הרבה לבית היהודי. לכן, מחנכים אותנו לשמור את הטוב הזה לזמן הנכון- לאחר הנישואים, לאיש הנכון- האיש שלך, ולמקום הנכון כדי שהנגיעה תהיה משמעותית, יציבה ולכל החיים.

כל זה יפה וטוב, אבל מה קורה כשקשה ליישם שמירת נגיעה במציאות? מה רמת החומרה שלה והאם זה בסדר להקל בה כמו שאנחנו מקלים במצוות אחרות?

נענה בתחילה לשאלה השנייה, שלדעתי פשוטה יותר. לכל מצווה יש את ה"שכר" ואת ה"עונש" שלה. כעובדי ה', כדאי מאוד לחיות בתפיסה שאנחנו רוצים לקיים מצוות, כדי להיות אנשים טובים יותר, בלי לחשוב על הגמול שיגיע כיון שזה לא עושה טוב לנפש ולא מקדם אותה. עצם ההבנה שיש מצוות שיותר קל לנו לקיים, ויש מצוות מאתגרות יותר אבל אנחנו רוצים ומשתדלים לקיים אותן, אנחנו כבר בדרך הנכונה והטובה. כל החיים אנחנו בעבודה ומשתדלים לקיים כמה שיותר מצוות מתוך שמחה. לכן, כאשר אנחנו "ניפול" במצווה, אנחנו נשתדל לראות את הנפילה כחלק מההתקדמות שלנו ולא נשאב לייאוש שהיא קשה לנו מדי. למשל, אם יש רצון להימנע מלשון הרע, גם אם בתחילה החלטת להימנע מלדבר על ההנהלה בבית הספר, אבל "נפלת" בלשון הרע על חברות, את יכולה לשמוח על מה שכן הצלחת, ולקוות שבע"ה תצליחי בסיטואציות נוספות וככה המבט שלך יופנה כלפי ההצלחות שלך וזה יתן לך כח ורצון להמשיך לשמור על המצווה ולא לוותר עליה.

לכן, בהמשך לשאלה הראשונה שלך, אם מצוות שמירת נגיעה קשה לך, את יכולה להחליט שאת רוצה לשמור נגיעה, אבל לאט לאט, בקצב שנכון לך כי את רוצה וזה טוב. אז מה עושים? אציע מספר אפשרויות, וכמובן שאת מוזמנת להוסיף בעצמך.

1. חושבים עם עצמך- ממליצה לך לחשוב עם עצמך עד כמה חשוב לך לשמור נגיעה? למה חשוב לך? אילו דברים את מסוגלת לשמור ואילו דברים לא?איך תרצי להיות בעוד כמה שנים מול המצווה הזאת? מה את יכולה לעשות בשביל זה? החשיבה עם עצמך תוכל להחזיר לך את הביטחון העצמי שאת יודעת הכי טוב מה טוב לך באמת. רק את יודעת את התשובות לשאלות.

2. מודעות- הדרך מלאה בעליות וירידות, יש נפילות והן חלק מהגדילה שלנו, גם אם נפלת בשמירת נגיעה או בכל מצווה אחרת, כמו שקורה לכולם, תזכרי שהשמיים הם הגבול ואת יכולה להתקדם לאט לאט בקצב שלך, ובעזרת ה' תצליחי. העיקר לא להיכנס לייאוש.

3. שיתוף- כיון שבשמירת נגיעה תמיד יש שניים, אני מציעה לך לשתף את החבר שלך בקושי שלך לשמור נגיעה כי את אוהבת אותו, ומצד שני חשוב לך לשמור נגיעה ולא להרגיש מצפון שאת לא שומרת נגיעה. אני בטוחה שגם לחבר שלך יהיה מה להגיד וזו בהחלט הזדמנות לשמוע את הדעה שלו בנושא. עצם השיתוף יכול להקל עליך הרבה!

4. תיאום ציפיות- אחרי שתשתפו אחד את השניה, כדאי לעשות תיאום ציפיות בנגיעה בניכם. יתכן ויהיו בניכם פערים גדולים, אחד ירצה יותר ואחת פחות, ויתכן שתגלו ששניכם רוצים לשמור ולשניכם קשה. כך או כך, דיבור טוב על הדברים הבאים, יעזור לך בהרגשה שלך מול עצמך וגם בקשר שלכם: נסו לברר כיצד מתאים לכם להתנהל בתוך הקשר, מהם הגבולות שאתם לא תעברו בחיים, אילו דברים קשים לכם ולאט לאט אתם רוצים להתקדם בהם, אילו נגיעות (אם יש) אתם מחליטים לאפשר אותם בתוך הקשר כי עדיין לא הגיעה השעה לעבוד עליהם.

5. לימוד- אם מתאים לך, את יכולה ללמוד קצת על הנושא בספר/ בשיעור ביוטיוב כדי להתחבר יותר למצווה ולקבל יותר כלים. בד"כ בשיעורים כאלה מגלים ששמירת נגיעה היא מאתגרת הרבה אנשים וצריך הרבה סבלנות ואמונה בדרך...

מאחלים לך הרבה הצלחה, בחירות טובות, ואת תמיד מוזמנת לפנות אלינו בטלפון כוכבית 8298 לספר איך הולך, לעדכן, וגם להיעזר באנשי המקצוע במוקד בכל שאלה. אפשר גם בווטסאפ, במספר: 052-468-3927.

בהצלחה!

הודיה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות