שאל את הרב

נטילת ידיים ללחם ואחרי שירותים

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 27/12/22 07:38 ג בטבת התשפג

שאלה

שלום לרב ,

הקדמה ;

כאשר אדם נצרך לבית הכיסא לפני סעודת לחם , היות וצריך ליטול ידיים ולברך אשר יצר וגם ליטול ידיים לסעודה די בנטילה אחת.

ויש להימנע מדיבור כלשהו מתחילת תהליך הנטילה לברכת "על נטילת ידיים" וכן בניגוב הידיים היות והניגוב גם הוא חלק מתהליך נטילת הידיים .

וברכת אשר יצר מהווה הפסק בין ברכת "על נטילת ידיים" לברכת הלחם , בוודאי לפני הניגוב שאין לדבר כלל וגם לאחר ניגוב הידיים וברכת הנטילה, תהווה ברכת "אשר יצר" הפסק לברכת הלחם , ולהשתהות עד לאחר ברכת הלחם זה גם יהווה הפסק גדול מדי לברכת "אשר יצר" .

אז קראתי להלכה שכאשר אדם סמוך לסעודת הלחם ונצרך לבית הכיסא כשיוצא שוטף את ידיו היטב (ללא כלי) ומברך אשר יצר ומיד לאחר מכן עם הנטלה נוטלים בסדר נטילת ידיים לסעודה ,מברכים על נטילת ידיים ומנגבים וכך אין הפסק בין ברכת על נטילת ידיים לניגוב והכל נפתר בנטילה אחת.

עכשיו לאחר ההקדמה ומקווה שהבנתי נכון את ההלכה למקרה שבו יש סמיכות ממשית לסעודה , שאלתי היא כזו :

מה קורה כאשר עומדים לברך על הלחם אבל רק בעוד מספר דקות בודדות ולא סמוך ממש כיצד נוהגים ? לדוגמה ;

1.חשבתי כשחוזרים מבית הכנסת ביום שישי ונצרך אדם להתפנות , כיצד ינהג ? הרי בעוד רגע עומד ליטול ידיים לבציעת הלחם , אומנם לא ממש מיד היות ויש השתהות קטנה(שירי שבת ,"שלום עליכם" וכו') ומקדשים על היין , ורק לאחר מכן על הלחם.

האם גם כאן צריך לשטוף את הידיים ללא נטלה לנגב ולברך אשר יצר , ורק לאחר הקידוש ליטול ידיים עם הנטלה ולברך על נטילת ידיים או שיש ליטול ידיים פעמיים היות ויש השתהות קטנה?

2.מה קורה כשאדם נמלך בדעתו ולא היתה כוונתו לסעודת לחם אך כבר נטל ידיים לברכת אשר יצר כיצד ינהג ? לדוגמה : יצא מבית הכיסא ללא כוונה לסעוד סעודת לחם , נטל ידיים לסירוגין ניגב ובירך אשר יצר ..ואחרי 5/10 דק' החליט לאכול לחם והוא יודע על עצמו ששמר על קדושת הידיים, כיצד לנהוג הרי ידיו נשמרו בקדושתם?

תשובה

שלום

ראשית, חשוב לדעת שנטילה מכלי אחרי שירותים אינה חובה אלא הידור, וגם שטיפה ללא כלי מספיקה.

שתי השאלות שלך קשורות לליל הסדר שם אנחנו נוטלים ידיים פעמיים ומברכים בפעם השנייה, אלא שיש בין שתי הנטילות הפסק ארוך של ה'מגיד'. וכתבו הפוסקים שאם אדם יודע בוודאות ששמר את ידיו מלהטמאות מאז הנטילה הראשונה, שיטמא את ידיו (למשל ייגע בנעליים?) כדי שבוודאות יוכל לברך על הנטילה השניה. אבל אם אינו יודע בוודאות והסיח ידו משמירת ידיו אחרי הנטילה הראשונה, בוודאי יכול לברך בפעם השנייה.

ולכן:

1. יכול ליטול עם כלי, ואז כשיגיע לנטילה על הלחם, אם יודע שלא שמר את ידיו, ייגע בנעליים ואז יוכל בוודאי לברך. אבל יכול גם לשטוף בלי כלי אחרי השירותים ואחרי הקידוש ליטול כדרכו.

2. במקרה הזה, מכיון שבכלל לא כיוון לנטילה על הלחם יכול ליטול בברכה (ושוב, אם עבר זמן קצר ביותר ובוודאות לא שימר את ידיו, ייגע בנעליים לפני כן).

כל טוב

כתבות נוספות