שאל את הרב

איך לעמוד איתן על ערכיי ההלכתיים מול עולם חילוני שההלכה זרה לו וכל מימוש שלה במרחב הציבורי פוגע בו

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 22/12/22 10:52 כח בכסלו התשפג

שאלה

שלום וברכה הרב,

אני רוצה לשתף אותך במחשבות רבות שצפות בי כבר כמה שבועות,

אני תוהה על אופן ההשתלבות הדתי הלאומי במרחב הכללי החילוני,

כיצד אפשר באמת להישאר נאמן להלכה במצב כזה?

אני אומר את זה בתור אדם שעבר בצבא ובאוניברסיטה והתערה עם סביבה חילונית מובהקת, והצליח להשפיע לטובה מבחינה דתית ולהאיר במקומות שהוא הסתובב בהם,

אבל האמת היא שיש משהו בגישת החרדים,

אין אפשרות אמיתית לקיים באופן שלם את ההלכה בחברה חילונית, וזה לא רק לאנשים שלא מעניינת אותם ההלכה, גם אנשים שהם בני תורה אמיתיים בציבור שלנו קשה עד בלתי אפשרי להתמודד במצב הזה, כי בעצם בצד השני עומדים אנשים תמימים ונחמדים שאין להם מושג על ההלכה וכל ניסיון לשמור עליה מרתיע אותם, גם אם מבחינת ההלכות היבשות כמו שמירת נגיעה וכשרות וייחוד וכו אפשר להסתדר מבחינת כל אופי השיחה וההתנהלות אנחנו מאמצים בלא יודעין את תרבות ואופי השיחות החילוניות, אולי יש כמה בני עלייה שמצליחים לשלב באופן מושלם, אבל לרוב האנשים זה מרגיש כמו ריקוד בלתי אפשרי בין עולמות זרים זה לזה,

האם לרב יש מודל שבו הוא חושב שהדבר הזה יכול להתנהל בצורה טובה?

בכבוד רב ובהערכה.

תשובה

שלום וברכה

האם אני רשאי להציע לך דרך אחרת של הסתכלות ?

יונקת מהתורה.

שהלוא התורה עצמה כתבה שאין דבר מסוכן יותר לעם ישראל מבחינה רוחנית מהכניסה לארץ, מהמפגש עם התרבות הכנענית, מהשפע שבארץ, ומעוד אין ספור דברים שמתרחשים כאן.

ואף על פי כן, התורה ציוותה להיכנס לארץ.

כי החיים הם המצב הראוי בעיני הקב"ה.

וכי המעורבות בעולם – היא הציווי של הקב"ה.

ובתוך העולם הקב"ה מצווה לשמור את מצוותיו, ולהיות נאמן לברית שנכרתה בינינו ובינו.

וזה מה שחובה עלינו לעשות בחיים.

וכאשר מדובר בעם ישראל – אין כזה דבר לדאוג לעולם הבא האישי והפרטי שלנו. הקב"ה כרת ברית עם האומה הישראלית. לא רק עם אנשים בודדים בלבד. ועל כן, הפקרת המרחב הציבורי בגלל הרצון שלנו להישאר טהורים אינה נענית לברית שאנו מצווים עליה – הברית הלאומית של עם ישראל עם הקב"ה.

ועל כן זהו המודל שמכוון ומדויק לחיות בו: לשמור על הברית האישית שלנו עם הקב"ה, לקיים את מצוותיו ולהישמר מהדברים האסורים בעשייה, בתוך העולם, בתוך החיים ובתוך האומה הישראלית.

האם תוכל ללכת בדרך זו ?

כל טוב וחג שמח

כתבות נוספות