שאל את הרב

איך מכפרים על לשון הרע?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/12/22 15:18 יח בכסלו התשפג

שאלה

שלום רב לכם. אני רוצה לשאול שאלה לגבי לשון הרע.

למישהו שאני מכיר יש קצת נכות, ואני רבתי עם חבר שמכיר אותו גם, ובסערת הויכוח אמרתי לו "תלך לנכה הזה".

עכשיו יש לי מצפון כבר כמה ימים, ואני לא יודע מה לעשות. איך מכפרים על הדבר הזה? מבקשים סליחה? או שיש תיקונים מסוימים?

הוא לא יודע על זה.

תשובה

הי.

האתגר שאתה חווה נשמע באמת לא קל. קשה לנו לפעמים להתאפק מלדבר על מישהו שלא נמצא לידינו, במיוחד כשמישהו מעצבן אותנו ואחנו כועסים. לשון הרע זה משהו שרבים מאיתנו נופלים בו, מכל מיני סיבות ובכל מיני מקומות: בעבודה, בלימודים ואפילו בבית עם המשפחה. אבל חשוב שנדע לקום מהנפילה הזו ולהשתפר ממנה, כדי לא לחזור וליפול בזה שוב. טוב שהעלית את השאלה הזו, כי ככה נוכל להבין ביחד איך אפשר להתמודד עם כעסים טוב יותר ולא להיכשל בלשון הרע.

בשאלתך אתה מתאר תחושת מצפון על לשון הרע שדיברת. חשוב שתזכור קודם כל, שאפשר לתקן את זה, שנאמר "כל זמן שהנר דולק אפשר לתקן". עצם זה שאתה מודע לעצמך שנפלת וחשוב לך לקום, זה כבר מראה באיזו דרגה גבוהה אתה. יש היום הרבה אנשים שמוציאים מהפה מילים נוראיות ואפילו לא שמים לב שיש להם על מה לחזור בתשובה. כמובן שחשוב להתרחק ככל האפשר מלשון הרע, כי מעבר לזה שזו פגיעה באדם אחר, ללשון הרע יש כוחות טומאה גדולים ואילו לשמירה על הלשון יש כוחות קדושה גדולים ואפילו קירוב ביאת המשיח.

אז מה אפשר לעשות, כדי להתמודד עם כעסים ולהימנע מלשון הרע?! הנה כמה רעיונות וכיוונים למחשבה, שאתה יכול לשקול ולבחון.

1) אתה יכול לרשום על דף שלושה דברים טובים שאתה חושב על האדם שדיברת עליו לשון הרע (האחמש), וכך התפיסה שלך עליו תשתפר. זה יכול לעזור לך באמת להכיר אותו בצורה חיובית יותר, כיוון שברגע שאתה מחפש דברים טובים על מישהו, אתה תמצא,

ופתאום תוכל לראות אותו באור חיובי ואולי זה ישפר את החשיבה שלך עליו.

2) כדאי שהחרטה תהיה מול עצמך ומול אלוקים. בגלל שהאחמ"ש לא יודע על זה, אולי עדיף לא לספר לו על כך, כי עצם הווידוי עלול לפגוע בו. ולכן כדאי להביע את החרטה והתשובה בפני אלוקים ובפני עצמך. אתה יכול לקבל על עצמך ללמוד כמה הלכות לשון הרע בשבוע מתוך הספר שמירת הלשון של החפץ חיים\ ולהשתדל יותר שלא ליפול שוב בלשון הרע.

3) לבחור אדם שאתה סומך עליו, ברמה הרוחנית וברמה החברתית, ואתה יודע שאתה יכול לשתף אותו בפתיחות על כל דבר שעובר עליך ומציק לך, (רב בשכונה, מחנך בבית הספר, קרוב משפחה או אפילו חבר קרוב, שאתה מרגיש שהוא חזק בשמירת הלשון) ולנסות להתייעץ עם אותו אדם איך אפשר לפעול כדי לכפר ולהשתפר.

4) עבודה על הכעסים, זה שלב חשוב שכדאי לנו לעבור ועתיד לעזור לנו להימנע מלדבר לשון הרע ולהצליח להתאפק מלהגיד דברים שנתחרט עליהם. אמנם, תחושת הכעס היא לפעמים בלתי נשלטת, אבל איך שאנחנו מתמודדים איתה זה כן בשליטה שלנו, ואפשר אפילו לקחת את הכעס למקום חיובי. אתה יכול לקחת כרית ולהרביץ לה, לצאת לריצה ארוכה, לעשות אימון גופני, לשים מוזיקה שאתה אוהב ולרקוד לפי הקצב. בזה שתוציא את הכעס על דברים חיוביים, תוכל להיות יותר שליו עם עצמך ויהיה לך קל יותר לשקול מילים לשלוט על הכעסים.

לסיכום: תיארת כאן התמודדות עם כעסים ומצפון על נפילה בלשון הרע, ושאלת גם על אפשרויות הכפרה והחרטה. ראינו שזה אתגר, שמעסיק רבים מאתנו וזה לא בלתי הפיך, אלא אפשר לכפר על זה. ראינו גם כמה פתרונות להתמודדות, כמו: שינוי התפיסה על האדם שדיברנו עליו, החרטה מול עצמנו ואלוקים ולמידה של הלכות שולחן ערוך, התייעצות עם אדם שאפשר לסמוך עליו ואפילו עבודה על כעסים, שיכולה לעזור לנו להימנע ממצבים דומים בעתיד. בכל מקרה חשוב לזכור שאין ייאוש בעולם כלל ותמיד-תמיד אפשר לתקן.

אתה מוזמן לפנות אלינו שוב מתי שתצטרך ואני מקווה שהצלחתי לסייע.

מוזמן לפנות אלינו שוב באתר: makshivim.org.il/ask-away.

או בווצאפ: 052-468-3927.

או במוקד הטלפוני במספר: כוכבית 8298.

בהצלחה!

בני

מוקד חברים מקשיבים.

כתבות נוספות