שאל את הרב

האם תוכל לשרטט לי קוים של התנהלות ירא שמיים עם נשים במרחב הציבורי?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 30/11/22 06:01 ו בכסלו התשפג

שאלה

שלום וברכה כבוד הרב,

מדי שבוע אני הולך לסדנת קולנוע והיא מעורבת (כלומר בישיבה מעורבת וכו'-כמובן שהדינים הפשוטים נשמרים כייחוד ושמירת נגיעה וקול אישה) למזלי ב"ה אני מצליח להשתלט על עצמי כבר כמה שנים במצבים כאלו ומצליח לא להגיע לאיסורים

אבל אל תאמן בעצמך עד יום מותך ואני כן מרגיש שיש לפעמים תקלות שאני נסחף יותר מדי בדיבור וקלות ראש בשיחות לאחר מכן,

לכן אני אשמח שהרב ישרטט בשבילי קווים איך לדעתו ירא שמיים צריך להתנהג במצבים כאלו, איני רוצה רק את הדינים הפשוטים אלא גם קווים מעבר לכך, גם אשמח לפירוט של הדינים הפשוטים במצבים כאלו כי אני לא זוכר את כולם, וגם האם יש השפעה לכך שאני בחור צעיר שעדיין לא נשוי כדי להחמיר בזה?

ועוד שאלה שאינה קשורה

אין אומרים שבחו של אדם בפניו

אבל תמיד קורנת ממך מין עדינות מיוחדת כזאת

אשמח לדעת איך אתה ממליץ לקנות עדינות כזאת בנפש

ובכלל מהן הדרכים הטובות בעיניך לתיקון המידות

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על דרכך.

האם ניתן לשרטט הוראות מדויקות למצבים הנוגעים להתנהגויות בני אדם במרחב הציבורי ? נראה שהדבר בלתי אפשרי. שכן יש אין ספור מצבים שאדם נתקל בהם, והדברים גם שונים מאדם לאדם שהלוא בכל אחד מתחולל דבר מה אחר, וניסיון לשרטט מקרה אחר מקרה הוא בלתי אפשרי.

אוכל רק לכתוב את מה שנראה לי נכון ברמה העקרונית: הדימוי הטוב ביותר להתנהלות בחברה שלמה הוא חיים בתוך זכוכית חד-כיוונית, כלומר: מבחוץ לא רואים אותה, אבל זו התודעה העצמית שחיים בה. מקיפים את עצמנו במחסום זכוכית, שמי שמתבונן מבחוץ רואה את ההתנהגות האנושית שלנו, את הארת הפנים, את נורמליות החיים וכדו', אולם אנו עצמנו חיים בתודעה כי יש מחסום בלתי עביר שאנחנו לא חוצים: אנחנו לא עוסקים בנושאים האינטימיים שלנו עם אף אחת מחוצה לנו; אנחנו לא נסחפים לקלות ראש ולהתלוצצות; אנחנו כן מבקשים את הטוב ואת הקודש; אנחנו ממלאים את עצמנו אורה, ומושכים את נושאי השיחה והאווירה לדברים שיש בהם משמעות ועל ידי כך לא נאלצים להיות כל הזמן במאבקים עם היצר הרע (מאוד קרובים אלי דברי האדמו"ר מקאצק, שאמר: "ליצר הרע ממש לא איכפת אם תפסיד לו ותחטא או תנצח אותו. המטרה שלו היא שתתעסק איתו כל הזמן...") אלא חיים בתודעה של רצון להיטיב עם עצמנו ועם העולם, ולקדשו בצניעות ובטהרה, באנושיות והארת אישיות.

זו הדרך הטובה ביותר שאני מכיר.

הלוואי וידעתי את סוד תיקון המידות. הייתי עושה הרבה יותר עם עצמי.

נראה לי כי הצעד הראשון הוא התפישה העצמית, שמתרגלת לא לראות את עצמך כמלוא כל הארץ כבודו, כמי שהבשורה שהוא נושא בעולם היא היחידה הקיימת, כמי שאין בו מקום לשמוע ולהאזין, לקבל ולהתעצם מהמפגש עם האחר. התפישה העצמית הזו יוצרת מרחב פנימי שמחפש את הטוב ואת ההארה, מודה על האמת ודובר אמת בלבבו, ועל ידי כך אין צורך בגסות ובאלימות מחשבתית והתנהגותית, כי אם בכמיהה ובתשוקה לטוב.

זה מה שאני מכיר כצעד הראשון. בוודאי יש עוד.

כל טוב ושמחה

כתבות נוספות