שאל את הרב

פרסומת שקפצה לא יוצאת לי מהראש ועושה לי סיוטים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/11/22 01:30 כט בחשון התשפג

שאלה

לפני בערך שבוע הייתי במחשב ופתאום קפצה פרסומת מגעילה ממש, שרואים רגל עם כל מיני מחלות מגעילות. הפרסומת ממש ממש הגעילה אותי ברמה שהיה לי סיוטים והתקפי חרדה ממנה ואני לא מפסיקה לחשוב על זה וזה עושה לי רע. ההורים שלי יודעים והם אמרו לנסות לשכוח מזה אבל זה לא עובד... אשמח ממש לעזרה, זה דיי דחוף כל רגע ככה זה סבל.. תודה!

תשובה

שלום לך!

נשמע מצב ממש מחריד ומתיש, לחשוב הרבה על פרסומת לא נעימה שאפילו לא בחרת שתקפוץ לך ושתראי אותה. זה טבעי שדברים מגעילים ימשיכו איתנו ויעוררו בנו גועל גם זמן מה אחרי החשיפה הראשונה לתוכן לא נעים.

ניכר מהכתיבה שלך שיש בך כוחות נפש , סבלנות ורגישות. מה, שעכשיו עם הרגישות המיוחדת שלך זה נהיה לך יותר מידי. תשובה זו במסגרתה בהכרח תהיה כללית ולא תוכל להתייחס במדויק לסרטון שצפית אך בהחלט ניתן ללמוד מזה איך להתמודד עם זה כעת ואיך להתמודד בעתיד כשמשהו דומה יקרה.

אז מה אפשר לעשות?

1. אחד הדברים שעוזרים במצבים כאלה זה לנסות לגעת במה שמפחיד אותנו בצורה הדרגתית, לחשוב על רגל קצת מגעילה אבל לא יותר מידי, לחשוב על פרסומת או סצנה מסרט שהיה דומה ופחות הגעיל אותך. ואז לצ'פר את עצמך כדי להירגע אחרי החשיפה הקטנה – לשמוע לשיר, לאכול משהו טעים וכד'. להיחשף לזה בקטן וכל פעם להירגע ואז לאט לאט לחשוב על דברים שיותר מעוררים חרדה עד שזה פחות מלחיץ. מין "טיפול בחשיפה".

2. מעבר לכך, את יכולה לחשוב עם עצמך מה מרגיע אותך, איך כשמחשבה כזזו של גועל צצה את יכולה להוריד מהמתח. מה לך נותן קצת נחת ויכול להוציא אותך ממצב החרדה. את יכולה גם לעשות לעצמך רשימה כזו ולשים על המראה או לתלות לעצמך – שיהיה לך נגיש כלים שעוזרים לך כשאת במתח.

3. בנוסף, את יכולה לעשות סינונים על התכנים שאת רואה – אם זה פרסומות או סרטים שיוציאו תוכן שהוא גרפי/אלים/גוף האדם ודם שלא מתאים לך. יש דרכים לעשות זאת, ולצערי זה יכול לקרות שוב שמשהו כזה יקפוץ וכך תוכלי למנוע את זה. מה גם עם מחשבה הדרגתית על מה שמגעיל אותך – יכול גם אחר כך להוריד את הפחד מזה בהמשך.

טיפול מקצועי גם יכול מאד להועיל. לדבר עם היועצת או הפסיכולוגית החינוכית יכול לתת לך יותר כלים להתמודד ולשתף ברגשות שלך, החרדה שלך והפחד שזה יוצר בך. טיפול טוב יכול מאד לעזור עם התקפי החרדה והסיוטים וגם לעזור לך להרגיש טוב בתחומים נוספים.

את ממש לא לבד, ויש רבים שמרגישים כמוך עם תוכן שהם לא מצפים לו. את גם לא לבד במובן שיש לך את ההורים שלך שבסוף רוצים לעזור לך להתגבר ולהתמודד עם מה שחווית ואת יכולה לשתף אותם יותר במה שעובר עלייך וכמה שאת סובלת. כמובן שאת מוזמנת תמיד לכתוב אלינו שוב (makshivim.org.il/ask-away), או להתקשר למוקד במספר כוכבית 8298 או בווטסאפ: 052-468-3927 . נשמח להיות איתך בקשר!

שולחת לך חיבוק מרחוק ומאחלת לך הרבה טוב!

בהצלחה רבה רבה!

חזקי ואמצי,

מוריה

כתבות נוספות