שאל את הרב

הודאה על שקר

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 09/11/22 10:35 טו בחשון התשפג

שאלה

שלום הרב,

התחלתי לצאת עם מישהי ודיברתי עם הראש ישיבה שלי עליה ודיברנו המון, יש בנינו כמה פערים אבל זה לא הנושא.

הכרתי אותה ברשת חברתית אבל כשהרב שאל אותי איך הכרתם, עניתי דרך חבר. אני לא יודע למה שיקרתי, אני לא מתבייש בזה שהכרתי אותה כך, לפחות לא במודע אבל בכל זאת הגבתי ככה בלי לחשוב ויצא ששיקרתי.

הראש ישיבה דיבר עם הרבנית שלה וסגרנו מה שסגרנו, אך יושב עליי העובדה ששיקרתי, גם אם מבחינתי זה לא רלוונטי איפה הכרנו ולשנינו כבר לא משתמשים ברשת החברתית בכלל.

האם הרב חושב שיש עניין שאלך לספר לראש ישיבה ששיקרתי בנושא? עברו 3 שבועות מאז.

ברור שהדבר יגרום לי לבושה גדולה, אבל ברור גם שאני משתדל לדגול באמת כמה שאני יכול וזאת מידה נעלה ביותר מבחינתי ואחת מהשאיפות הגדולות בחיי היא להיות איש אמת. מה שאני שואל אם זה בכלל רלוונטי, בהתחשב בזה שכנראה הוא לא זוכר בכלל את הפרט הזה והוא עסוק במליון ואחת דברים אחרים.

תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על ההתלבטות הזו.

אחלק את תשובתי לשני חלקים:

אם השאלה היא הלכתית - אין חובה לספר שום דבר לראש הישיבה. הסיבה לכך היא שזו עובדה שאין לה משמעות של רווח והפסד, או פגיעה בראש הישיבה, וכיוון שכך - כלל לא ברור שהיא כלולה בעבירת שקר, ולמעלה מכך - היא לא קשורה אליו, ועל כן אתה לא חייב.

רובד אחר הוא הרובד המוסרי שלך. ככל שאתה יכול- כדי להתנקות ממשא של נשיאת משא העיוות שאמרת. זה גם חלק משיעור המוסר שלך, ויחזק בך מאוד את השמירה הקפדנית על ״מדבר שקר תרחק״. הבושה נראית לך כעת כהר גבוה, אולם לאחר מכן היא תתברר לך כחוט השערה.

ואם אתה לא יכול - עזוב את זה והמשך הלאה, תוך קבלה על עצמך דבר מה גדול ביותר ביושר ואמת.

כל טוב ובשר שלנו שמחות

כתבות נוספות