שאל את הרב

שינוי שם עבור אדם אחר

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 28/10/22 08:32 ג בחשון התשפג

שאלה

שלום,

(אם רלוונטי פרסי ממוצא האב)

לאבא שלי קוראים ע"ש מישהו שנראה לי שנפטר בגיל צעיר יחסית. רב אחר (הגאון בן ציון מוצפי משהו) אמר שזאת יכולה להיות סכנה ח"ו ויש לשנות. הוא אמר זאת לאדם אחר ששאל (זה היה באתר שלו). נראה לי שהוא אמר שיש לשנות אפילו אם אותו האדם כבר מבוגר. 'סכנה ממש לשנות עוד היום' - משהו כזה אם אני זוכר נכון.

1. האם כך?

בכל מקרה, לא נראה שאם אני אגיד על זה לאבי הוא יקשיב לי ויעשה עם זה משהו.

2. האם אפשר לעשות שינוי שם בשביל אדם אחר? האם זה משנה אם הוא ידע או לא? (אני די בטוח שאם אגיד לו שאעשה זאת במקומו לא תהיה לו בעיה).

3. ממה שקראתי הבנתי שהשם שמשנה זה השם שאדם נקרא ביום יום, אז שים לב שהוא ימשיך להיקרא באותו השם שהוא קרוי בו עכשיו. לא נראה לי שאחרים יתחילו לקרוא לו בשמו החדש. אז האם יש טעם?

הוא מבוגר מעל 65.

תודה.

תשובה

שלום

1. לגבי הסכנה - אינני מבין בזה. המקובל לא לקרוא ע"ש אדם שמת, אבל האם לשנות ומה רמת הדחיפות, אינני יודע לומר

2. לא רלוונטי

3. כמו שכתבת, השינוי הוא בשימוש בפועל, ולכן זה לא רלוונטי.

מה שכן רלוונטי זו הבחירה החופשית שלנו. הגמרא אומרת שמי שבא מבית עלי הכהן ימות בגיל צעיר, ומספרת על שני אמוראים, שלמרות שהיו צאצאים של עלי הכהן לא מתו צעירים. למה? בגלל שעסקו בתורה ובחסד, שנאמר 'בחסד ואמת יכופר עוון'.

ללמדך, שהיכולת בידינו לשנות גם גזרות, וכמו שאומרים בתפילה בימים נוראים (לפחות בחלק מהעדות) - 'ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזרה'. והגמרא מספרת סיפורים על אנשים שהיו אמורים למות, ובזכות החסד ניצלו מכך.

אז אני מציע שתמקד את המאמצים שלך (ואם יש אפשרות בצורה מכובדת גם של אבא) בתורה ובחסד, בתשובה, בתפילה ובצדקה, ובזכות זה תזכו כולכם לאורך ימים ושנים בע"ה.

כל טוב

כתבות נוספות